Soelaas voor sluiting Antwerpse ring?
Vorige week werd de Waalse scheepslift van Strépy-Thieu in werking gesteld. Zonder de tussenkomst van de financiële holding Sofico zou het kunstwerk pas in 2012 zijn afgewerkt. Dat viel aan Vlaamse kant niet in dovemansoren.
Vlaams minister-president Patrick Dewael ( VLD) polste naar verluidt bij de Société Wallonne de Financement Complémentaire des Infrastructures ( Sofico) of haar werkwijze kan worden overgeplant naar de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). In en rond Antwerpen worden de komende jaren voor minimaal 1,5 miljard euro infrastructuurwerken gepland, waaronder de sluiting van de ring.
Sofico werd in 1993 opgericht. Na de regionalisering van het ministerie Infrastructuur in 1989 bleek het Waals Gewest geen geld meer te hebben voor de afwerking van een aantal projecten – hoewel er voor sommige zonder zichtbaar resultaat al een pak overheidsgeld naar studiebureaus en aannemers was gevloeid. Onder andere de verbinding van de E40 en E25 via de tunnel van Cointe in Luik en de scheepslift van Strépy-Thieu dreigden op de erg lange baan te worden geschoven.
De zeventienkoppige ploeg van huidig voorzitter Jacques Dehalu kan een stuk efficiënter werken dan een overheidsadministratie. Sofico is voor 49,9% in handen van privé-maatschappijen: Dexia, Omob, en de Waalse gewestelijke investeringsmaatschappij SRIW. Die leveren vooral financiële knowhow. Het geld kwam van verschillende bronnen. Bij de Europese Investeringsbank werd een kredietlijn geopend van 213,2 miljoen euro, van de Europese Unie kwam een subsidie van 10,2 miljoen euro. Het Waalse Gewest brengt 52 miljoen euro per jaar in. Reden waarom de Hoge Raad voor Financiën al in 1995 vond dat het om debudgettering ging.
Helaas voor minister-president Dewael is Sofico niet transfereerbaar. “Natuurlijk hebben we het Sofico-model bestudeerd,” zegt projectleider Yvan Verbakel van het Masterplan Antwerpen. “Maar een dergelijke constructie zou nu niet meer worden toegestaan door Europa en de Hoge Raad voor Financiën. Bovendien gaat het ook om een ander concept: de Waalse gewestregering koos voor snelheid en financiële draagbaarheid, wij gaan vooral kijken naar maatschappelijke baten: mobiliteit, leefbaarheid. Geen tolheffing om zoveel mogelijk inkomsten te hebben, maar om de mobiliteit te verbeteren. Zoals op de Parijse périphérique, waar je ongeveer weet hoeveel minuten je nog te wachten staan tot je aan de volgende Porte bent.”
L.H. [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier