Sacraal, via een portaal
Is de kerkelijke wereld conservatief? Arte/Grossé uit Brugge volgt de nieuwste modetrends… en verkoopt zijn kerkelijke gewaden via internet.
“De stap naar internet komt er op vraag van onze Amerikaanse agent. Onze website steunt op de catalogus en wil in eerste instantie de Amerikaanse markt bereiken. Aan de overkant van de Atlantische Oceaan functioneren de kerken wezenlijk anders dan in Europa,” licht Marc Schotte de website van Arte/Grossé toe.
Volgens Schotte is “de respons tot dusver niet overweldigend”; maar hij had na een half jaar niet anders verwacht. De website kwam er op aandringen van Marc die sinds 1983 in het bedrijf van zijn schoonvader, Michel Vernimme, is gestapt. Marc, een licentiaat TEW, bekommert zich vooral om het commerciële terwijl schoonvader Michel optreedt als artistieke inspirator.
Met de komst van Marc werd de eenmanszaak Arte/Grossé die Michel tien jaar eerder was gestart, een BVBA. “Toen ik begon met mijn handel en productie van religeuze gewaden en voorwerpen had ik de stiel geleerd als vertegenwoordiger van een andere onderneming in dezelfde branche. Omdat de naam Vernimme me weinig wervend leek, koos ik Arte (door de kunst) als naam voor mijn zaak. Enkele jaren later stopte de internationaal vermaarde zaak Grossé en kon ik zowel de voorraad als de naam kopen. De firma Arte/Grossé kon starten.”
In de wereld van kerkgewaden had Grossé sinds 1783 een onverwoestbare reputatie opgebouwd, met goudborduren als zijn grootste sterkte. Arte/Grossé ontwerpt en maakt niet alleen religieuze gewaden, het nam in 1988 ook de zilversmederij Durieu over. “Vandaag gebeurt onze productie nog op twee locaties. Maar het is de bedoeling dat beide ateliers onder één dak worden gebracht in Loppem.”
De BVBA Arte/Grossé heeft een lange weg afgelegd sinds Michel Vernimme in november 1973 zijn eerste eiken altaar voor 24.000 frank verkocht. Vorig jaar draaide de BVBA rond de 35 miljoen frank, met tien arbeiders en twee vertegenwoordigers. Arte/Grossé realiseert 90% van zijn omzet in België. Op de buitenlandse markt richt het bedrijf zich vooral op Groot-Brittannië en de VS. “Groot-Brittannië is historisch te verklaren omdat Grossé daar vaste voet aan de grond had. Amerika is een nieuwe markt die we sinds enkele jaren bewerken en die perspectieven biedt,” aldus Marc Schotte.
Het gamma van Arte/Grossé slaat op alles wat met religieuze gewaden en voorwerpen te maken heeft: van handgeweven gewaden (kazuifels, stola’s, albes, misdienaarspijen, altaardoeken…) tot kelken, kandelaars, patenen, monstransen, cibories of pyxissen. De firma legt zich bovendien toe op het (her-)inrichten van kerken en kapellen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier