RESITEC. DE BEELDENSTORMERS
De kopieën van de kunstwerken in het Parijse Louvre worden gemaakt door Resitec in Herstal.
Tandtechnicus Pascal Martin doet eind jaren tachtig een vriend een pleziertje en maakt een bekleding uit hars voor een elektronische schakeling. Vandaag levert hij de modellen uit hars in de art shop van het Parijse Louvre. En leidt hij de KMO NV Resitec Production in Herstal met 14 werknemers en een omzet van 28 miljoen. “De bekleding voor elektronische schakelingen maakt nog nauwelijks 6 % van onze omzet uit, ” weet Martin. “We leggen ons hoofdzakelijk toe op industriële prototypes en perfekte kopieën van museumstukken of stripfiguren. ” Die verdeling is fifty-fifty, jaarlijks produceert Resitec 200 verschillende figuren en zo’n 30.000 kopieën, waarvan de helft wordt geëxporteerd (vooral naar Frankrijk). Resitec werkt met syntetische hars, die voornamelijk in het buitenland wordt gekocht.
Een industrieel prototype uit hars is tot honderd keer goedkoper dan een stalen gietvorm. “We maken steeds kleine series. We kunnen er geen duizenden maken, want alles gebeurt manueel. De gietvorm is goedkoop maar de reproduktie is duur. ” Op het lijstje industriële prototypes staan computers, frietketels of autolampen.
In 1992 haalde Resitec gedelegeerd bestuurder Claude Boulangé binnen, aktief op de Brusselse gipsen-modellenmarkt. Zijn kontakten leiden tot een overeenkomst met het Louvre. In de souvenirswinkel pronken diverse museummodellen in hars uit Herstal. “Kopieën in hars zijn net echt. Brons, ijzer, hout, ivoor, alles kunnen we imiteren. Hars is steviger, veel gedetailleerder dan gips”. Bovendien verspreidt het Louvre op miljoenen eksemplaren een catalogus voor postorderverkoop. “Vooral Egyptische kunst is vandaag in de mode. “
In hetzelfde segment als de museumstukken, en even suksesrijk, steken de stripfiguren. Resitec verwierf de exclusieve rechten voor de Benelux van enkele bekende figuren zoals de Smurfen, Robbedoes of Asterix. De firma legt de nadruk op het kwalitatieve handwerk, in tegenstelling tot de goedkope, massaal geproduceerde gadgets (een stripfiguur annex sleutelhanger) uit de lage-lonenlanden. Steeds opnieuw wordt een kleine reeks uitgebracht, vaak gesigneerd door de auteur. Een serie haalt maximaal 3000 stuks. De distributie is in eigen handen, de stripfiguren gaan naar gespecializeerde boekwinkels. Van konkurrentie is in België, wat kopieën van strips en musea betreft, geen spoor. Zucht Claude Gilson, commercieel direkteur : “Wél in Frankrijk, wat paradoksaal is. Want daar verkopen we de meeste kopieën, ondanks de konkurrentie. In België hebben we geen konkurrent, maar verkopen we zo goed als niets. “
CLAUDE BOULANGÉ, CLAUDE GILSON, PASCAL MARTIN (RESITEC) Voor de Memling-tentoontenstelling in Brugge kopieerde Resitec eenbiezonder juweel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier