Reserveren via het net

Een reis boeken via internet is makkelijk als u precies weet wat u wil. Het wordt een calvarietocht als u op zoek gaat naar een goede deal.

Internet richt een ware ravage aan in de toeristische sector. Rechtstreekse verkoop neemt exponentieel toe, tot groot ongenoegen van de klassieke reisagenten. De slimsten onder hen schakelen over op een eerder adviserende rol of leveren diensten met een hogere toegevoegde waarde. Maar het feit blijft: iedereen die handig met een toetsenbord is, kan rechtstreeks boeken.

Zoekt u bijvoorbeeld een huurauto die u in Rome wil oppikken? Geen probleem. Gewoon naar www.avis.com of www.hertz.com surfen en alle gegevens keurig intikken. De eerste keer gaat dat nog wat onwennig en soms moet u gespannen wachten tot de bevestigende mail in de elektronische brievenbus valt. Na een keer of twee lukt het al aardig. Idem voor hotelreserveringen. U bezoekt de website van de keten van uw voorkeur, geeft eventueel uw klantennummer op en doet uw reservatie.

Sommige boekingen vergen wat geduld. Veel vliegtuigmaatschappijen zijn er nog altijd niet in geslaagd om toegankelijke sites te maken waarbij transacties en communicatie toch in alle veiligheid verlopen. De problemen beginnen pas als u niet via merkgebonden sites werkt. U wilt bijvoorbeeld een weekje gaan skiën in de Alpen. Of u zoekt een betaalbare citytrip tijdens de krokusvakantie.

Als u een zoekmachine naar dit soort informatie laat speuren, neem dan een paar dagen vakantie. U zult een stortvloed van adressen over u krijgen. Vooral Amerikaanse bedrijven hebben zich op deze branche geworpen. Een typisch voorbeeld is www.bestfares.com. Ga daar eens een kijkje nemen, louter uit nieuwsgierigheid. U loopt gegarandeerd verloren in dit woud. Iets eenvoudiger van aanpak is www.quikbook.com (vooral voor hotelkamers).

Op een aantal sites moet u zich bovendien registreren. Zo kunnen ze u later bedelven onder ongevraagde e-mails met aanbiedingen voor vakanties op plekken die u uw ergste vijand niet toewenst. Bij andere aanbieders laat de veiligheid van de communicatie of de snelheid van de server dan weer te wensen over. In de Amerikaanse krant The Washington Post stond onlangs een vermakelijk stuk van een redacteur – nochtans geen digibeet – die na twee volle dagen een goedkope package naar de Caraïben had gevonden. Zijn conclusie: het kost minder tijd om een goed reisbureau te vinden dat dezelfde package tegen een evenwaardige prijs opsnort. Dat lijkt een terechte vaststelling. Voor dit soort werk kan internet nog niet op tegen de vakman.

foto 1**foto**TR02IL-0822

marleen fynhoudt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content