PETS PER POST

Sinds 1 november 1999 kunnen dierenliefhebbers vanuit hun luie stoel via de postordercatalogus “Dogs & Friends” dierenvoeding en -accessoires bestellen. Tot nu toe een uniek concept in België.

Het initiatief van Dogs & Friends komt van Bettina Wasteels, die ook het reclamebureau Trust Consulting & Communication runt. Na verschillende jaren ervaring opgebouwd te hebben in leidinggevende functies bij diverse producenten van petfood, zag Bettina Wasteels een gat in de Belgische markt. “Vele gezinnen besteden immers enorme bedragen aan huisdieren,” zegt Wasteels. Ketens als Tom & Co (verspreid via Delhaize) doen het zeer goed. Ook het succes van gelijkaardige projecten in andere Europese landen droegen ertoe bij dat Bettina Wasteels ervan overtuigd was (en is) dat deze nieuwe vorm van verkoop ook in België zou slagen. Vandaar dat ze op 1 november 1999 Dogs & Friends lanceerde (via de bvba Arti Nuove).

De catalogus Dogs & Friends verschijnt om de vier maanden met voornamelijk minder voor de hand liggende verzorgingsproducten en accessoires met een betere marge. Er zijn ook plannen om het gamma voeding fel uit te breiden. “Bewust worden er vooral merkartikelen aangeboden. Zo kunnen we onze klanten immers kwaliteitsgaranties bieden. Dat én het comfort van thuisshopping zijn onze grote troeven,” beklemtoont Wasteels. “Onze prijs ligt misschien iets hoger, maar in ruil krijgen onze klanten informatie, service en gratis thuislevering”. Het assortiment bevat ook voornamelijk speciale formaten die niet in de klassieke distributie te verkrijgen zijn. “Bewust willen we ons differentiëren van de grootdistributie. De marges in deze sector staan immers zo onder druk, dat we liever geen promotiestrijd met de handel aangaan,” zegt Wasteels.

De catalogus wordt verspreid op 60.000 exemplaren: 20.000 naar een aangekocht klantenbestand, 20.000 worden meegestuurd met Woef (het huisdierenmagazine van de Persgroep) en 20.000 worden verspreid via winkelketens, advertenties in familietijdschriften, hondenclubs, trimsalons en dierenartsen.

Vandaag is Dogs & Friends vooral actief in Vlaanderen. Wel zijn er plannen om actiever te worden in Wallonië, waar de klanten meer gewend zijn aan verkoop op afstand. En er zijn reeds contacten gelegd om de formule van Dogs & Friends ook op de Nederlandse markt te lanceren.

Dankzij het unieke karakter van Dogs & Friends is er van directe concurrentie tot nu toe geen sprake. Zeven mensen zijn er nu aan de slag en break even moet mogelijk worden in 2001. Of er binnenkort on-line besteld kan worden, is nog niet zeker. “De belangrijkheid van e-commerce onderkennen we,” zegt Wasteels, “maar overhaast beslissingen nemen of half werk leveren ligt niet in onze aard. We zijn ermee bezig, maar het is een werk van lange adem.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content