Parkwachters

Ruim 400.000 bedrijfswagens rijden dagelijks over Belgische wegen, hun aantal groeit nog elke dag. Thibaud Dedier en Bill Olivier ontdekten in die markt een gat: hun Fleet Logistics levert extern advies aan bedrijven die een wagenpark willen uitbouwen, onafhankelijk van een constructeur of een leasingmaatschappij.

Directeur Bill Olivier van Fleet Logistics kijkt uit op een gonzende drukte. “Puur toeval,” zegt hij. “Vaak blijven de meeste bureaus hier gewoon leeg, want iedereen werkt bij de klant.” Logisch, want Fleet Logistics richt zich naar grote bedrijven die (een deel van) hun wagenparkbeheer willen outsourcen. “We gaan daarvoor ter plaatse kijken bij de bedrijven. Een call center-aanpak is in België niet werkbaar, omdat de mensen willen zíen wie zich over hun wagens ontfermt,” zegt directeur Thibaud Dedier. Waarom een bedrijf dan dat beheer moet uitbesteden? “Wagenparkbeheer moet kunnen uitstijgen boven de belangen van de leasingmaatschappijen, maar ook boven de interne gevoeligheden bij de klant,” vindt Dedier. Vanuit die overtuiging richtte hij in 1995 met Bill Olivier Fleet Logistics op. Dedier (31 j.) en Olivier (32 j.), toen nog verantwoordelijken voor een klantenportefeuille bij een grote leasingmaatschappij: “We hadden bij onze klanten de nood aan neutrale adviesverlening in de leasingmarkt herkend. We werkten een concept uit, maar beseften dat het alleen zou werken met de ruggensteun van een grote entiteit.” Bij de banken ving hun kleinschalige project bot, verzekeringsmakelaars haakten af op de specificiteit van het project. Uiteindelijk haakten de twee hun wagonnetje aan bij accounting- & consultingbedrijf Moores Rowland. “Omdat we de fiscale, sociale en financiële expertise die daar aanwezig was, konden toepassen op onze eigen specifieke sector,” zegt Olivier. Hun bedrijf ontwikkelde zich in de marge van Moores Rowland, later gefuseerd met Deloitte & Touche, dat op termijn rechtstreeks hoofdaandeelhouder zal worden van Fleet Logistics, waarin Olivier, Dedier en Filip Van Mullem, die zich bezighoudt met de buitenlandse projecten, als privé-partners blijven participeren.

Drie jaar na de oprichting heeft het bedrijfje 4400 wagens in z’n beheersportefeuille en haalt het met 14 personeelsleden een jaaromzet van 44,6 miljoen frank. Mobistar, met een wagenpark van 400 auto’s, en Amylum waren samen met Moores Rowland de belangrijkste klanten uit de beginperiode. IBM en Alcatel volgden. En de markt tikt snel aan. Zegt Dedier: “Tegen eind 1999 willen we 6000 auto’s in onze portefeuille.” Intussen startten de initiatiefnemers ook Fleet Logistics Truck op, om gelijkaardige dienstverlening aan te bieden in de vrachtwagensector.

De veilige drievuldigheid

Als kernactiviteit – de groeipool is goed voor 80 procent van de omzet – geeft Fleet Logistics antwoord op drie concrete vragen. Eén: wat heeft het bedrijf nodig en moet het kopen, huren of de twee combineren om aan die noden te beantwoorden? Twee: wat schrijf je in het lastenboek en hoe analyseer je de offertes? En drie: hoe kan het bedrijf die vloot optimaal beheren? Dedier, trots: “We kunnen tegemoetkomen aan elke vraag die verband houdt met het beheer van een wagenpark.” Olivier: “Wij bieden klanten een neutrale benadering, expertise en rugdekking van een bredere organisatie. Goed vlootbeheer begint met doorzichtige kostenstructuren en reglementen.” Voor België biedt het bedrijf een unieke service. In Nederland leveren Fleet Support (met wie Fleet Logistics een akkoord heeft voor z’n projecten boven de Moerdijk) en Lease Consult een gelijkaardige dienst, die aan de klant ongeveer twee procent van de totale vlootkosten per jaar kost.

De autoconstructeurs hebben inmiddels ook de weg naar Fleet Logistics ontdekt. Verkopers van onder andere Peugeot en Opel volgen seminaries om beter de business-to-business-markt te bespelen. Rollenspellen bereiden hen voor op vragen die ze in concrete situaties kunnen krijgen. En ook een “Europese farmaciereus” heeft een contract met het bedrijfje afgesloten. Fleet Logistics zal er drie jaar lang een project coördineren om een cultuur van defensief rijden te installeren. “Veiligheid wordt in de toekomst een belangrijk aspect in de autoverkoop,” gelooft Bill Olivier. “We bouwen dus knowhow op in een segment waarop de markt nog geen antwoord heeft.”

FD

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content