Ovinto stroomlijnt vrachtverkeer

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.

Frederick Ronse werkte jarenlang voor een Duitse multinational in afvalverwerking, tot het bedrijf verkocht werd aan een Franse speler. Ronse besloot te vertrekken, maar hield goede gevoelens over aan de sector die hij vaarwelzegde: “Wat me daar fascineerde, was dat men er alles wilde meten, onder meer via boordcomputers op de vrachtwagens. Ik besloot nog meer op die technologie te focussen. Van vrachtwagens maakte ik al snel de stap naar het traceren van locomotieven, wagons en schepen voor de binnenvaart.”

In 2010 kwam Ineos aankloppen om een trackingsysteem te ontwikkelen dat aan de strenge veiligheidsreglementering voldeed. “Dat was voor mij en mijn medeoprichter Salvatore Castellano het startschot om van Ovinto een echt bedrijf te maken. Ondertussen zijn we geëvolueerd naar een volledig softwareplatform om de productieketen voor intermodale vracht in de grootindustrie en de chemiesector efficiënter te maken. Het spoor, de binnenvaart en de containers zijn vaak nog niet goed geïntegreerd in hun softwarepakketten. Wij zijn hun ontbrekende puzzelstuk.”

De klanten van Ovinto zitten wereldwijd, al focust het groeibedrijf vooralsnog op de Europese markt. Frederick Ronse: “Onder de radar zijn we wel al actief in andere regio’s. De sector heeft twee moeilijke jaren achter de rug. Er was de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, het Suezkanaal was geblokkeerd, het water in de Rijn stond te laag. Sinds een paar maanden komt alles weer op gang. Toen we in 2016 een miljoen euro ophaalden bij een captain of industy, was Ovinto 10 miljoen euro waard en draaiden we een omzet van een half miljoen euro. Voor 2023 mikken we op het zesvoud daarvan, het jaar nadien gaan we voor meer dan 4 miljoen euro.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content