Opdracht: omzet maal 25 op drie jaar
“Vorig jaar boekten we een omzet van 1 miljoen euro. Binnen drie jaar verwacht ik een klim tot 25 miljoen euro.” Geen verspreking, geen vergeten komma. Onmiskenbaar wil Michel Du Rang niet dat zijn komst bij Coffeematic onopgemerkt blijft. De enige Belgische producent van espressomachines wil internationaal doorbreken.
Na bijna een kwarteeuw vooral de Belgische markt bewerkt te hebben, zet de Vlaams-Brabantse producent van espressomachines Coffeematic alle zeilen bij. Zaakvoerder FredHeyvaert wil de grenzen over, richtte de nieuwe vennootschap Heyda International op en verwelkomde Michel Du Rang, die prompt een participatie van 40% nam. Jarenlang was Du Rang directeur bij Texas Instruments Belgium, vervolgens leidde hij Gemicom, een spin-off van het conglomeraat General Electric. De internationale ervaring en talloze contacten moeten de doorgewinterde manager helpen om de opzienbarende aspiraties van het familiebedrijf uit Wolvertem in goede banen te leiden. Even nog denken we het getal verkeerd verstaan te hebben, maar Du Rang bevestigt, zonder verpinken: “Vorig jaar boekten we een omzet van 1 miljoen euro. Binnen drie jaar verwacht ik een klim tot 25 miljoen euro.”
Aan gezond zelfvertrouwen heeft het ook de stichtersfamilie nooit ontbroken. Zo’n 35 jaar geleden was vader Daniël Heyvaert al aan de slag als een van de eerste plaatsers van espressomachines in België. Vertelt zoon Fred: “Aanvankelijk werkte hij voor een verdeler van espressomachines. Na enkele jaren besliste hij om het als zelfstandige verdeler en invoerder te proberen. Volgens mijn vader voldeden de buitenlandse espressomachines evenwel niet aan de noodzakelijke eisen, en dus ontwikkelde hij zelf een machine. Het werd de Carrousel, die gepatenteerd werd wegens zijn unieke koppensysteem. Eerst sleutelde hij in zijn garage in Steenhuffel. In 1993, toen hij er al een werkplaats en toonzaal had, moest hij op zoek naar en ruimere locatie. Toen is Heyda aan de A12 in Wolvertem ontstaan. Heyda is ook de merknaam van onze machines.”
Koffie uit de computer
In de toonzaal, in de geur van espressokoffie, vinden we de blikvangers van het huis: de volautomatische espressomachine Calypso en de Carrousel, de machine die zes koffies tegelijk kan zetten. Fred wijst op het verschil tussen een manueel bediende en een volautomatische espressomachine: “Het nadeel van een manueel bediende espressomachine is dat ieder kopje koffie anders smaakt, want iedereen bedient de machine op een andere manier. Een volautomatische espressomachine is computergestuurd en zorgt voor een correcte temperatuur en dosering van de koffie. De doorlooptijd en het voorbevochtigen van de koffie verlopen ook constanter.”
Nog in Noord-Brabant, in Londerzeel, richtte de familie de espressokoffiebranderij Style Coffee op. Zo heeft Coffeematic een volledig productengamma in huis. “Een noodzakelijke stap,” oordeelt Du Rang. “De Belgische koffiemerken doen een beroep op de buitenlandse producenten van espressomachines, maar wij willen alles onder onze hoede hebben. Beide groeien trouwens naar elkaar toe. De koffieleverancier zorgt voor de machines en omgekeerd. Alleen op die manier kunnen we onze winstmarges opkrikken.” Dat geld is broodnodig om nieuwe machines te ontwikkelen.
Koffie of cola?
Jaarlijks verkoopt Coffeematic 200 tot 250 espressomachines. De prijzen variëren van 4400 euro voor de Calypso tot 9000 euro voor de Carrousel. Het klantenbestand bestaat vooral uit horecazaken en brouwerijen. Coffeematic ontwikkelde ook een espressomachine met een waterkoeler van Sip-Well om de markt van de bedrijven aan te boren. Stipt Du Rang aan: “Bronwater is belangrijk voor de smaak van koffie. Deze espressomachine kun je ook makkelijk van plaats veranderen, want je hebt geen wateraansluiting nodig.” Hij verwacht voor deze machine veel vraag uit de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.
Concurrentie krijgt Coffeematic vooral uit Italië, Duitsland en Zwitserland. Bedoeling is straks de hele wereldmarkt te bespelen. “We starten in de Baltische regio’s en Finland. Daar zitten de grootste koffieverbruikers,” weet Du Rang. Heyda International zal met verdelers werken of eigen vestigingen openen. Wellicht verschijnt de eerste internationale afdeling in het Amerikaanse Boston.
Zullen Du Rang en Heyvaert hun stoutmoedige groeidroom kunnen verwezenlijken? Overal in de wereld wordt meer softdrank en minder koffie gedronken. Reageert Du Rang: “Maar ik zie ook in steeds meer landen koffieshops verschijnen, die het koffiedrinken opnieuw stimuleren.”
Melanie De Vrieze [{ssquf}]
Coffeematic wil de hele wereldmarkt bespelen. “We starten in de Baltische regio’s en Finland. Daar zitten de grootste koffieverbruikers.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier