Ook landbouwkrediet niet tevreden over nieuw spaarboekje

(Belga) De nieuwe regels rond reclame voor spaarrekeningen, uit het principe-akkoord van de regering en de bankensector, zijn in het nadeel van de kleine banken. Dat zegt de CEO van Landbouwkrediet, Luc Versele. Toch legde hij zich neer bij het compromis, waar hij ook goede maatregelen in ziet die de klant meer transparantie bieden.
In de nieuwe regels zit een verbod op “conditionele aanbiedingen”. Dat betekent dat de banken niet langer bepaalde aanbiedingen enkel mogen toekennen aan nieuwe klanten. “Dat zal de concurrentie tussen banken versmachten”, zegt Versele. “De incentive om over te stappen vervalt, wat zeker in het nadeel is van de kleinere banken.” Toch keurde hij het compromis goed. “Dat de getrouwheidspremie behouden blijft, is een goede zaak”, legt hij uit. Dat de premie voortaan vier keer per jaar moet worden uitgekeerd, vindt hij “goed verstaanbaar”. Versele betreurt wel dat de banken maximaal zes formules spaarrekeningen mogen aanbieden. Tot slot waarschuwt de topman dat de maatregel waarbij wie overstapt naar een andere spaarformule bij dezelfde bank zijn verwervingsperiode voor de getrouwheidspremie kan behouden, de banken zal opzadelen met hoge informaticakosten. Hij hoopt ook dat de implementatietijd voor de maatregelen voldoende lang gemaakt zal worden. (DTM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier