Nummer tien in de hitparade

Febiac, de federatie van de Belgische auto-importeurs, stuurde vorige week zijn jongste overzicht van de beste verkopende merken uit. Voor de maand september staan BMW, Mercedes en Audi op plaats twee, drie en vier. De drie Duitse premiummerken zijn vaste prik in de Belgische top tien. Over het hele jaar tot en met september staat BMW zelfs op het nummer één.
Die hitparade steekt af tegen de top tien van auto’s die aan particulieren worden verkocht – dat wil zeggen: de rangschikking zonder de bedrijfswagens en de auto’s aangekocht door een zelfstandige met btw-nummer. Daarin valt geen van de Duitse drie te bespeuren. Meer zelfs: voor de gemiddelde prijs van de tien modellen in dat ranglijstje wordt het al bijzonder moeilijk om een model van de bovengenoemde premiummerken te kopen.
De Volkswagen Polo staat op plaats tien in die particuliere lijst. Oersaai wat de uitstraling betreft, maar o zo degelijk en betrouwbaar in het gebruik. Die reputatie legde het model geen windeieren: met meer dan 18 miljoen exemplaren sinds de lancering van de eerste generatie in 1975 behoort de Polo tot de succesvolste compacte modellen ter wereld.
Voor de opgefriste versie van het model was het dan ook vooral zaak om mee te blijven. Er werd een beetje gesleuteld aan het design, maar vooral aan de onderhuidse technologie en de uitrusting. Zo is led nu standaard voor de lichten en krijgt elke versie het bekende digitale instrumentenbord van VW mee. Uiteraard – want dat is een must voor nieuwe modellen die vandaag op de markt komen – is er een optie (565 euro) die rijstrookassistentie combineert met adaptieve cruisecontrol en een noodremfunctie, zodat Volkswagen de Polo nu als ‘semi-autonoom rijdend’ mag omschrijven.
Onder de motorkap is diesel niet meer mogelijk, maar naast benzine wel nog aardgas. We trokken op pad met de driecilinder van 95 paarden in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak – een motor die we kennen van andere modellen in de VW-groep. De algemene indruk was voorspelbaar: een van degelijkheid en efficiëntie. Het enige minpuntje is een achteras die wat springerig kan worden op een wegdek met putten en bulten.
Volkswagen Polo 1.0 TSi
Motor
3-cilinder turbobenzine, 999 cc, 95 pk, 175 Nm vanaf 1600 t/m
Prestaties
Top: 187 km/u
0-100 km/u in 10,8 sec
Norm: 5,3 l
Test: 6,7 l
CO2: 121 gr/km
Instapprijs
20.340 euro
+ Rationeel en degelijk
– Achteras
4 x Volkswagen Polo
1. De best verkopende tien particuliere auto’s zijn, in dalende volgorde: Dacia Sandero, Citroën C3, Volkswagen T-Roc, Volvo XC40, Renault Captur, Peugeot 208, Dacia Duster, Toyota Yaris, Ford Puma en VW Polo.
2. Volkswagen laat zijn Polo van de band rollen in het Spaanse Pamplona en het Zuid-Afrikaanse Uitenhage. En het gaat nog altijd om heel wat exemplaren: de Polo is bij VW vaste prik in de top drie van de best verkochte modellen.
3. De driecilinder van de Polo kan het ook met aardgas. En het gaat in dit geval niet om een cng-installatie die nadien wordt geïnstalleerd, maar om een configuratie vanuit de fabriek zelf. De prestaties van die 1.0 TGI vallen een zucht terug (90 paarden en 12,3 seconden van nul tot 100 kilometer per uur), maar de CO2-emissie zakt (105 gram) en de uitstoot van het schadelijke stikstofdioxide wordt meer dan gehalveerd. Een laatste voordeel van aardgas is dat u aan de pomp veel minder betaalt. Is er geen station in de buurt als u moet tanken, dan schakelt de motor naadloos over op benzine.
4. Aan de andere kant van het spectrum staat de sportieve GTi-versie. De tweeliter met turbo onder de kap is goed voor 207 paarden en bezorgt de kleine VW een zeer scherpe acceleratie (6,5 seconden naar 100 kilometer) en veel rijplezier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier