NIEUWE NOMADEN

Hoge loonkosten in België ? Menenaar Louis Brutsaert reduceert de loonkosten tot 8 % van de verkoopprijs en verovert zo de wereld.

Larry Girard. De toevallige ontmoeting met deze Amerikaan bracht de carrière van Louis Brutsaert, zaakvoerder van de Menense nv Brutsaert Accessories, in een stroomversnelling. In 1975 trok de Menenaar, die sinds 1965 een eenmanszaak in dekzeilen uitbaatte, naar de VS. Hij ontdekte er het oprolsysteem voor luifels van Larry Girard. “Ik besloot het meteen in Europa te verkopen. 1975 was het beginjaar voor de motorhomes in Europa. De verkoop ging steil omhoog.”

Stelselmatig werden de activiteiten uitgebreid. Toen de VS-dollar begin jaren tachtig te hoog stond, begon Brutsaert zelf luifels te produceren, onder de merknaam Omnistor. Het gamma van het 100 % familiebedrijf omvat ook voortenten voor luifels, opstaptreden, dakluchters, dakkoffers en fietsendragers. Met een omzet in 1995 van 520 miljoen frank, gemaakt door 80 werknemers, is Brutsaert vandaag Europees marktleider in toebehoren voor vrijetijdsproducten. Brutsaert verkoopt niet aan de eindgebruiker, wel aan de groothandel voor caravans en de F1-sector (onder meer Auto 5 van GIB).

De producten worden geassembleerd in het 15.000 vierkante meter grote magazijn in Menen. Door de doorgedreven automatisering bedraagt het loon slechts 8 % van de verkoopprijs. 95 % van de productie wordt geëxporteerd, waarvan de helft naar Duitstalige landen (46,5 % naar Duitsland). Alle producten voldoen aan de TUV-normen en dragen het ” geprüfte Sicherheit“-label. “Ons materiaal is niet milieubelastend. Er is geen lucht- of waterverontreiniging. Afval van aluminium en ABS-platen wordt voor 100 % gerecycleerd.”

Japan en Taiwan maken 5 % van de omzet, de VS maakt 3 %. Vooral die laatste markt wil Brutsaert zien groeien. Zopas nam hij een kwart van de aandelen in Girard RV Products Inc. in Californië. Opnieuw is Larry Girard de bondgenoot. “Brutsaert had al een joint venture met een bedrijf in Denver. Het bedrijf assembleerde onze onderdelen, maar werkte ook voor concurrenten. Met een eigen onderneming kunnen we alles in eigen beheer doen. Om serieus te kunnen doordringen op de Amerikaanse markt, moet je zelf ter plaatse produceren.” Luifels, ventilatiesystemen en elektrische trapjes zijn de eerste producten op de Amerikaanse markt.

LOUIS BRUTSAERT (BRUTSAERT ACCESSORIES) Vanuit Menen ‘s werelds vrijetijdsvoertuigen aankleden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content