Mitsubishi Pajero

Is ‘vier maal vier’ synoniem van ‘weinig comfort’? Niet noodzakelijk, bewijst Mitsubishi met zijn Pajero.

Een nieuwe onafhankelijke wielophanging, nieuwe motoren een zelfdragend koetswerk… Mitsubishi heeft niet op een aanpassingetje meer of minder gekeken voor zijn nieuwe Pajero (een zogenaamd SUV of Sports Utility Vehicle). Met het nieuwe gamma speelt het merk handig in op de algemene vraag naar meer rijcomfort op de weg. Maar dan wel zonder dat de off road-capaciteiten daaronder lijden.

Het massieve ladderchassis van vroeger is bij de nieuwe Pajero vervangen door een zelfdragend koetswerk. Samen met een onafhankelijke wielophanging zorgt dat voor meer rijcomfort en een betere wegligging. Het koetswerk bestaat uit een stevige, versterkte passagiersruimte met grote, schokabsorberende kreukelzones. De unieke CFRP-aandrijfas (Carbon Fibre Reinforced Plastic) is zo ontworpen dat hij bij ernstige ongevallen in elkaar klapt zonder dat de passagiersruimte wordt binnengedrongen.

De driedeurs Pajero is verkrijgbaar vanaf 1.099.960 frank in GL-, GLX- en GLS-uitvoering; voor de vijfdeurs – er is een GLX-, GLS- en GLS Executive-versie – betaalt u minimaal 1.399.960 frank. Beide koetswerkvarianten zijn leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of – voor het eerst in de Pajero – een soepele Invecs-II-vijftrapsautomaat met sport- en comfortstand. In de sportstand kunt u volautomatisch rijden of – dankzij de tipfunctie – met de hand schakelen. Terwijl u rijdt (trager dan 100 km/u) kunt u van twee- naar vierwielaandrijving overschakelen. Het omgekeerde kan bij eender welke snelheid.

Hogere prestaties vergen een beter remvermogen. Daarvoor zorgen grotere remschijven, de verbeterde Multi-Mode ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en de hydraulische rembekrachtiging.

Bij deze Pajero horen drie krachtbronnen: een 3.2-liter DI-D van 165 pk, een 2.5-liter van 100 pk en een performante GDI 3.5-liter V6.

Wij verkiezen de vijfdeurs Pajero met automatische versnellingsbak wegens het optimale rijcomfort. Een tochtje met zeven is helemaal geen probleem: in dit geval nemen er best twee personen op de derde, neerklapbare zetelrij plaats. De vijfdeurs Pajero is 7 cm langer en 9 cm breder geworden dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 5,5 cm toenam en het zwaartepunt werd verlaagd. Allemaal zaken die de wegligging bij hoge snelheden alleen maar ten goede komen.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content