Maurice Roger. Een parfum als anti-depressivum

Parfums staan nog steeds symbool voor de Parijse elegantie.

Dromen van goud gaan achter deze glitter-industrie schuil.

In 1994 bedroeg de omzet van Parfums Dior circa 30 miljard Belgische frank.

SUZANNE LAMBERTS

Parfums Dior heeft zopas een nieuwe vrouwelijke geur van wereldklasse gelanceerd : Dolce Vita. Dior-topman Maurice Roger, ontsluiert de geest en het ontstaan van deze veelzijdige kreatie die kunst en industrie, wetenschap en verleiding, modernisme en traditie in zich verenigt.

“Dolce Vita past volkomen in de filozofie van het huis : het resultaat is een zeer exclusieve geursignatuur. Het publiek streeft naar kwaliteit, als reaktie op de verpaupering van de industriële produkten. Dolce Vita werd ontwikkeld met drie doelstellingen voor ogen : het verenigen van de edele kunst van de glasbewerking en de kunst van het parfum ; streven naar levensvreugde en het hoofd bieden aan het heersende klimaat van somberheid ; en tenslotte voorrang verlenen aan de spontaneïteit. Het parfum als vreugdekreet, anti-krisisprodukt, een anti-depressivum. “

Welke strategie werd gevolgd om de ideale geur te creëren ?

“Een originele geur resulteert bij ons altijd uit een complexe alchemie vol kontrasten. Het komt erop aan een onontgonnen geurterrein open te breken dat bestand is tegen imitatie en dat geroepen is om geschiedenis te maken in de parfumindustrie. Hiervan uitgaande krijgt de verbeelding carte blanche. Met Dolce Vita was het uur aangebroken om een portie geluk te brengen in de gevoelige wereld van het parfum. Wij zijn teruggekeerd naar de roots van de traditionele parfumindustrie, maar hebben ze tegelijk in het teken van de vernieuwing en de maatschappelijke evolutie geplaatst. Deze vreugdekreet is een ode aan de sensuele vrouwelijkheid die ontluikt na een generatie parfums die je kon typeren als betoverend, ozonachtig en lekker. “

Hoe valt een zo ver doorgedreven originaliteit te rijmen met de uiteenlopende wensen van de markt ?

“De basismentaliteit blijft universeel. Dit verschijnsel is duidelijk te merken in de film- en mode-industrie. Ook in de parfumwereld ontwaren we een aantal onveranderlijke grootheden. Zo wordt er gestreefd naar een moderne geurstruktuur waarbij snel een zeer tonische, eterische kopnoot vrijkomt die vervolgens plaats maakt voor ronde, strelende effekten om tenslotte over te gaan tot smaakconnotaties, die aansluiten bij onze levenswijze, onze manier van bewegen, van uitdrukken. Weelderige geuren zijn uit de mode. Een parfum moet ons integreren in onze tijd, een tijd waarin bepaalde dingen gevoelig liggen en waarin wordt gezocht naar nieuwe waarden. Een perfekt harmonieuze kompositie zal al gauw als oubollig worden afgeschreven als ze dat sprankeltje modernisme mist. “

Wat is de rol van Maurice Roger bij het ontwikkelen van een nieuw parfum ?

“Bij de kreatie speel ik de rol van architekt. Het is mijn taak het projekt richting te geven. De analysespecialisten helpen mij om in abstrakte termen weer te geven wat de geur zal moeten uitdrukken. Vervolgens wordt in overleg gewerkt in de geheimzinnige wereld van geuren en reukorgels. Zo kan er sneller resultaat worden geboekt. Om een parfum te ontwikkelen zijn gemiddeld twee tot drie jaar research vereist. Voor Dolce Vita hadden we maar zes maanden nodig, wat buitengewoon snel is. “

Het flacon is niet minder belangrijk dan de inhoud ?

“In onze hedendaagse maatschappij is er duidelijk aandacht voor mooie voorwerpen, als reaktie tegen de doorgedreven massavulgarizatie. We moesten ons dus afkeren van de banale industriële voorstellen en opnieuw een flakon ontwerpen waar een spontane betovering van uitging. Dit flesje, dat iets heeft van de schoonheid van een geslepen juweel, is een ode aan de traditionele glaskunst. Het is als een stuk kristal waarvan de bolvormige facetten de vrolijke maalstroom, het bal, de mallemolen van het leven weerspiegelen. Je hebt hier het fonkelende vibrato van een ronde vorm waarin duizenden zonnestralen worden gereflekteerd. “

En dan is er een groot budget nodig voor de lancering ?

“Om een parfum te lanceren, moet een wereldomvattend budget worden uitgetrokken. Wij zijn universeel aanwezig, dus tel alle plaatselijke investeringen maar eens bij elkaar. Dat neemt zo’n duizelingwekkende omvang aan, dat wij de introduktie spreiden over een periode van achttien maanden. Het volledige maneuver om ons op alle markten te plaatsen, kost zo’n dertig miljoen dollar. En dat is nog maar een toegangsticket voor de grotehuizen. “

Maurice Roger,met zijn nieuwe geesteskind, Dolce Vita.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content