MARKTLEIDERS

Onbekende parels

Machinebouwer Hauni heeft een wereldwijd marktaandeel van bijna 90 procent in high-speed sigarettenmachines. Baader bezit 90 procent van de wereldmarkt voor visverwerkende machines. Zelfs in Vladivostok kan je moeiteloos producten en diensten van Baader kopen. Barth is de nummer één in de wereld van de hop en afgeleide producten. Tenzij u bedrijvig bent in één van de sectoren, heeft u waarschijnlijk nog nooit gehoord van deze Duitse toppers. Zij en een bonte pléiade van andere dynamische ondernemingen spelen de hoofdrol in Verborgen kampioenen. Slechts zelden halen ze de zakenbladen. Toch slagen ze erin overal ter wereld op een bewonderenswaardige wijze zaken te doen. Ze zijn nummer één of twee in hun segment en kennen een mondiaal marktaandeel van ongeveer 30 procent. De Duitse consulent en docent Management en Marketing Hermann Simon haalt ze voor het voetlicht, bestudeert hun strategie en organisatie, en distilleert een aantal gemeenschappelijke kenmerken.

Alle bedrijven op één noemer plaatsen, blijft een waagstuk. Het gaat zowel om een onderneming als Kühnle, Kopp & Kausch, dat met 13.800 werknemers een omzet van bijna 1,4 miljard dollar haalt met de productie van centrifugaalpompen, als om bedrijfjes met nauwelijks tien medewerkers. Ze doen denken aan de Vlaamse dynamische ondernemingen die belicht worden in het onlangs gepubliceerde Vlerick-onderzoek Groeimanagement (zie Trends, 28 augustus 1997), maar Simon beperkt zich tot (bijna)-marktleiders. Ze roepen ook het beeld op van een even geduldige als eigenzinnige Search for Excellence, maar Simon bakent zijn terrein af met excelleerders die normaal buiten de focus van de media en de managementgoeroes vallen.

Het paradoxale aan Simons originele queeste is nu net het voor de hand liggende van zijn conclusies. Stuk voor stuk munten de bedrijven die hij onder de loep neemt, uit in een marktgerichte aanpak. Wat had u anders verwacht van marktleiders die hun positie al jarenlang weten te consolideren ? Als er dan toch een uitroepteken gezet mag worden, gaat het om die consolidatie. Dat begrip mag hier immers niet als conservatief geïnterpreteerd worden. Vele van deze kampioenen baseren hun toppositie op een technologische vondst. Ze houden het echter alleen maar zolang uit door verder te blijven zoeken naar innovaties. Dat geldt overigens ook voor dienstenbedrijven, die met creatieve gretigheid nieuwe benaderingen van de markt zoeken. Precies om die reden is dit een boek dat een dynamische ondernemer niet ongelezen mag laten.

LDD

Hermann Simon, Verborgen kampioenen. Kluwer, 267 blz., 995 fr.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content