Maar 1 op de 6 bruggepensioneerden Opel Antwerpen na 2 jaar opnieuw aan de slag
(Belga) Op 15 december 2010 rolde de laatste Astra van de band bij Open Antwerpen. Twee jaar later is nog maar één op de zes (16 procent) bruggepensioneerden van de Antwerpse fabriek opnieuw aan de slag. De cijfers vormen volgens Vlaams Parlementslid Ivan Sabbe (LDD) het bewijs dat het brugpensioen een “vrijgeleide” betekent richting pensioen.
De LDD’er vroeg bij Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) de cijfers op over de activering van bruggepensioneerden bij het voormalige Opel Antwerpen. Een actueel thema gezien de aangekondigde sluiting van Ford Genk. Twee jaar geleden verloren 2.591 werknemers hun job aan de Antwerpse Noorderlaan. Onder hen belandden 514 werknemers in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, het brugpensioen. Eind oktober waren 318 personen van die groep nog werkzoekend (62 procent). Honderdzesennegentig ex-werknemers stroomden uit de werkloosheid: 84 mensen vonden nieuw werk (16 procent), de rest ging bijvoorbeeld op pensioen of werd vrijgesteld van inschrijving als werkzoekende. Ook volgden 307 van de 514 werknemers een vorm van begeleiding bij de VDAB. Ondanks de inspanningen van de VDAB lukt het niet om een grote meerderheid te laten uitstromen naar werk, betreurt Sabbe. Volgens hem schiet minister Muyters tekort inzake activering. Ook bij Ford Genk voor brugpensioen vanaf 50 jaar kiezen, zou volgens het Vlaams Parlementslid een “ongelooflijk slecht signaal” zijn. Sabbe stelt voor bij een bedrijfsherstructurering de opzegvergoeding “bruto voor netto uit te betalen”: werknemers moeten geen RSZ-bijdragen betalen, werkgevers zijn vrijgesteld van patronale lasten. Vijftigplussers blijven zo beschikbaar en krijgen een “extraatje”, luidt het. In antwoord op Sabbe liet minister Muyters weten dat het Vlaamse beleidsniveau “niet alle instrumenten in handen heeft” om prioritair in te zetten op activering. (THD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier