L’Oréal pakt uit

De verbluffende resultaten zitten al in de koers verwerkt.

Het aandeel van ‘s werelds grootste cosmeticagroep is de hoogte ingegaan na de publicatie van de halfjaarcijfers. Over de afgelopen zes maanden heeft L’Oréal een nettowinststijging van 21 % neergezet. De winst werd afgeklokt op 1,67 miljard euro, iets boven de verwachte 1,6 miljard. De omzet is gestegen met 10,2 % en de vergelijkbare omzet met 6,3 %. Die omzetcijfers overtreffen de groei van de wereldwijde cosmeticamarkt, die geschat wordt op ongeveer 3,5 %, en ook in het tweede halfjaar verwacht L’Oréal de markt te kunnen blijven overklassen. De groep heeft overigens aangegeven dat de omzet in juli en augustus de recente opwaartse tendens heeft bevestigd. Ten slotte zijn de marges gestegen met een opmerkelijke 1,60 % en hebben ze hun recordniveau van voor de crisis weer bereikt, met name 17,3 %. Het is vooral dat element dat de markten zo enthousiast heeft gemaakt. De groep blijft ook streven naar mogelijke kostenbesparingen. Zo is ze erin geslaagd om de kosten van de productie, voorraden en distributie te verlagen. De filialen die de beste prestaties hebben neergezet in termen van rentabiliteit zijn Body Shop (de marges zijn gestegen van 1,9 % naar 4,1 %) en luxeproducten (van 12 % naar 18 %). Het is ook dat laatste segment dat de beste verkoopcijfers liet optekenen (+12 %). L’Oréal wil in dat segment doorgaan op zijn elan, met de lancering van nieuwe producten, inclusief parfums van Yves Saint-Laurent.

Geografisch gezien zijn het uiteraard de opkomende landen die de sterkste omzetgroei kenden (stijging van meer dan 10 %), terwijl West-Europa en Noord-Amerika omzetstijgingen hebben gerealiseerd van respectievelijk +2,6 % en +8,8 %. Om die twee markten dynamischer te maken en de zichtbaarheid in de opkomende landen te vergroten, is L’Oréal van plan om zijn marketinguitgaven op te voeren. L’Oréal is overigens een van de zeldzame groepen die niet drastisch in die uitgavenpost hebben gesnoeid tijdens de crisis en vandaag plukt het de vruchten van die strategie. Volgens een studie van Deutsche Bank bij de dertig grootste Europese bedrijven uit de basisconsumptiesector leidt het verhogen van de ratio marketing/omzet tot een 30 % snellere rendementsverhoging en omzetgroei ten opzichte van bedrijven die dat niet verhogen. De verlaging van de marketinguitgaven maakt het mogelijk om op korte termijn de winstgevendheid te verbeteren, maar leidt uiteindelijk tot een verlies van marktaandeel. Kostenbeheersing, innovatie en strategische promoties, toegang tot de opkomende landen en een kaspositie van niet minder dan 1,503 miljard euro (gestegen met 20,9 %). Een ideaal aandeel toch? Het nadeel is dat alle troeven en vooruitzichten al ruimschoots in de koers verwerkt zitten. De koers-winstverhouding voor 2010 bedraagt maar liefst 22! Er zijn geen details vrijgegeven over wat er in de toekomst met de liquiditeiten zal worden gedaan: overnames, inclusief in de opkomende landen, zijn niet uit te sluiten maar een inkoop van eigen aandelen wordt voor 2010 niet overwogen. Het is evenmin vanzelfsprekend dat de groep haar prestaties op het gebied van margegroei zal kunnen herhalen. Bij de huidige koersen lijkt L’Oréal correct gewaardeerd en daarom beperken we ons advies tot houden. (C)

Door Béatrice Denis

“Het is niet vanzelfsprekend dat de groep haar prestaties op het gebied van margegroei zal kunnen herhalen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content