LENNIK. OP DE RUG VAN ANDEREN
Werknemers die minder afwezig en ziek zijn, langere werkdagen presteren en dolgraag voor u werken. Is het dat wat u wil ? Wel : laat ze dan zweten. Letterlijk.
Bij Coca-Cola België in Sint-Pieters-Leeuw rennen in de middagpauze zo’n 120 personeelsleden niet naar de refter. Ze trekken hun trainingspak aan en storten zich op de fitnessapparaten in het Aquarius Sports Center. Zwoegen, zweten en zuchten, is hier dé opdracht. Zij het volledig gratis én onder begeleiding. Coca-Cola zelf stak 3 miljoen frank in de fitnesszaal. Op die manier wil ze het personeel “belonen”. Toen bleek dat een loonsverhoging vooral Jean-Luc Dehaene ten goede zou komen, werd geopteerd voor de fitnesszaal. En, zo zegt men, het personeel reageert zeer positief. De Coca-Cola-hoofdzetel in Atlanta, VS had dan ook al de nodige ervaring met HealthWorks.
Zo zouden rugklachten in de coke-bottelarijen met 32 % verminderen en viste de personeelsdienst uit dat de mogelijkheid van fitnesstraining bij veel kaderleden een argument is in hun keuze voor een nieuwe werkgever.
De begeleiding in het Aquarius Sports Center berust bij het Lennikse Fithuis, een bvba waarachter de 28-jarige kinesist Peter Couvent schuilt. Couvent exploiteert in Lennik zijn eigen fitnesscentrum maar wil zich nu specializeren in de bedrijfsfitness, een ideetje dat hij opdeed in de VS en waartoe Coca-Cola België hem de eerste kans gaf. Fithuis werkt met 8, voornamelijk zelfstandige, medewerkers en haalde in 1994 anderhalf miljoen frank winst op 3 miljoen omzet !
Zegt Peter Couvent : “Begeleiding is essentieel bij dergelijke bedrijfsfitness. We werken ook doelgericht. Wie rug- of nekklachten heeft, krijgt daar speciale oefeningen voor. Wie op skivakantie wil, eveneens. “
Couvent en Fithuis zijn over de samenwerking met Coca-Cola alvast tevreden. Ze beginnen straks in Groot-Bijgaarden bij een ander bedrijf. “Precies hetzelfde, ” zegt Couvent. “Coca-Cola in Atlanta is reeds 10 jaar bezig met bedrijfsfitness. Daar is berekend dat het bedrijf voor elke dollar die er in fitness voor het personeel wordt gestoken het er 3,5 terug verdient, in de vorm van fittere, minder zieke en minder afwezige werknemers. “
Voor Coca-Cola België versterkt de fitnesszaal alvast het sportieve imago van het bedrijf. En dat kan alleen maar helpen bij de promotie van hun sportdrank Aquarius. Juist ja, de naam van het bedrijfsfitnesscentrum is weloverwogen.
PETER COUVENT (FITHUIS)Fitness binnen de bedrijfsmuren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier