LATEXCO. UITGESLAPEN

De opkomst van een nieuwe slaapkultuur legt latexfabrikant Latexco geen windeieren, maar de groei stuit op fysieke grenzen.

Een bedrijf kan ook te veel groeien, zo blijkt uit het verhaal van het Tieltse Latexco. Het bedrijf kende de jongste jaren een opmerkelijke omzetgroei : van 725 miljoen in 1990 naar 1850 miljoen in 1994. En voor 1995 wil het bedrijf 2050 miljoen halen. Er is echter één probleem : de beschikbare ruimte is eindig. Latexco bezit 10 hektare landbouwgrond op het Tieltse platteland, maar mag er voorlopig niet op bouwen. Het bedrijf werkt zeven dagen op zeven dag en nacht in vijf ploegen om de vraag naar een wel heel specifiek produkt bij te benen. Latexco verwerkt het natuurprodukt latex tot matraskernen. Het is een zuiver toeleveringsbedrijf voor de matrassenindustrie. Zélf matrassen produceren, zou volgens direkteur Jacky Bonami dom zijn : “Dat zou ons in konkurrentie brengen met onze eigen klanten. “

Samen met een vastgoedvennootschap vormt Latexco de familieholding van Luc Maes. De fabriek exporteert 85 % van haar produktie, naar Duitsland, de grootste afnemer, Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, Skandinavië, Italië en Spanje. Er is ook interesse vanuit Israël. Op de Europese markt zijn maar een zestal producenten te vinden, Pirelli en Dunlop zijn belangrijke namen.

Alle investeringen van de laatste jaren hebben te maken met kapaciteitsuitbreiding. Er is de laatste tijd gewoon erg veel vraag naar latex. Volgens Jacky Bonami is dit een gevolg van de opkomst van een nieuwe slaapkultuur : “Mensen hechten weer belang aan slaap. Tevoren sliep je gewoon op een matras, zonder meer. Nu wordt de slaapkamer even belangrijk als de woonkamer, met mooie kleuren, overtrekken en prachtige bedden. Latex biedt de ideale aanpassing naar de populaire lattenbodems en geeft het meeste komfort. “

In een tijd waarin bedrijven de mond vol hebben van risicospreiding en diversifikatie blijft de latexproducent vasthouden aan één enkele toepassing. Latexco ziet zichzelf nooit condooms, latex-Smurfen of schoenzolen produceren. Zegt Bonami : “Met ons systeem kan je enkel matrasvullingen maken. Diversifikatie naar bijvoorbeeld schoenzolen of de poederdoosjes uit de cosmetica is niet rendabel genoeg om ons daarop te kunnen toespitsen, mocht het in de matrassen minder goed gaan. De marges liggen er wel hoog maar de markt is te klein. De volumes stellen niks voor. “

Latexco kijkt eerder uit naar andere exportmarkten. Voorlopig zit het bedrijf wat gebonden aan een uitvoerstraal van 1500 km wegens het volumineuze produkt. “Wij leveren nu al een klein beetje aan Israël. In de toekomst kan dat meer worden, maar dan moeten we de matrassen zien te komprimeren of vacuüm te trekken. ” De grootste uitdaging wordt nu wellicht de verdere uitbreiding van de fabriek. Jacky Bonami denkt hardop : “In Tielt kunnen we blijven als we op relatief korte termijn grond krijgen. Anderzijds is Duitsland onze belangrijkste markt. Misschien moeten we effektief in die markt gaan uitbreiden. Daar ligt een knoop die we nog dit jaar moeten doorhakken. ” Voorspelt dit een (gedeeltelijke) delokalizatie ? “Vandaag is er nog geen optie genomen. “

PPG

JACKY BONAMI (LATEXCO) Latexproducent krijgt het door groei te benauwd in thuisbasis Tielt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content