KLANT ONDER DE MOTORKAP
Garagecollectief De Krikker vermijdt dat klanten zich onbenullig voelen.
“Het belangrijkste verschil met de meeste garages is het wegwerken van de ongelijkheid tussen specialist en leek. Wij willen niet dat onze klanten zich onbenullig voelen, omdat ze niets weten van auto’s.” Bob Dockx is al vijftien jaar actief in de cv De Krikker. Een lokaal agent van Renault, maar anders gestructureerd dan de meeste garages. De Krikker heet een “garagecollectief” : de negen werknemers zijn gelijkwaardig (functie en loon) en hebben geen baas. “We zoeken oplossingen met meer mensen. Die zijn meestal ook beter. We vinden moeilijk nieuwe werknemers. Maar eens ze er zijn, gaan ze bijna niet meer weg.”
Nauw daaraan gekoppeld is de specifieke cliënteel. In de beginjaren klanten uit de “alternatieve sector”, die een kleine wagen willen : R4, R5, Clio, Renault 19, Twingo. Groenen, welzijnswerkers, buurtwerkers uit heel Vlaanderen vormden in de jaren tachtig de hoofdbrok. In de jaren negentig worden migranten steeds belangrijker : De Krikker is gevestigd in de Antwerpse migrantenwijk Kiel, letterlijk in de schaduw van het Beerschot-stadion.
De Krikker staat op het “lage-drempelbeleid” tegenover de klanten. “Wij vermijden machtsposities en dikke nekken,” vermeldt de informatiefolder van het bedrijf. De klant kan zelfs deelnemen aan de herstelling en uitleg bij zijn factuur krijgt hij van de mecanicien zelf. “Onze prijzen zijn daarom niet goedkoper. Waarschijnlijk zijn wij zelfs duurder dan heel wat garages op het platteland. Maar wij bieden eerlijkheid, kwaliteit en garanties.”
Nog een belangrijk facet is de zorg voor het milieu. “Voor zover dat kan binnen de autobranche,” voegt Bob Dockx eraan toe. Afval wordt nauwlettend gesorteerd, volgens de strikte Vlarem-normen. De Krikker richt zich vooral op het herstellen van tweedehands auto’s. Jaarlijks worden er een zestigtal dergelijke voertuigen verkocht. Daarnaast gaan er ook zo’n twintig nieuwe wagens de deur uit. “Verkoop van nieuwe wagens is evenwel niet ons streefdoel. We promoten eerder het langer gebruik van de wagen.”
Het garagecollectief De Krikker werkt met een trouwe cliënteel van 1500 klanten. “Dit is voor Renault een belangrijk potentieel. Vooral bij de verkoop van wisselstukken.” Het aantal werknemers klom van vier bij de start tot negen vandaag. De omzet schommelt rond de 30 miljoen frank. De aandeelhouders zijn de werknemers, Hefboom en een tiental “sympathisanten”. In 1989 werd door twee ex-werknemers in Brugge een tweede cv De Krikker opgericht. De Brugse splitsing, die zelfstandig opereert, telt vier werknemers.
BOB DOCKX (GARAGECOLLECTIEF DE KRIKKER) Niet de verkoop van nieuwe wagens is ons streefdoel, wel het langer gebruik van de wagen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier