Kandidaat 2: Philip Bossuyt

Tijdens het jaarlijkse congres van de Stichting Marketing, op 6 en 7 december, zal de Marketeer van het Jaar worden gehuldigd. De leden van de marketingvereniging kunnen een keuze maken uit Sandra De Preter (Sanoma), Philip Bossuyt (Iglo-Ola) en Philip Dedrijvere (Coca-Cola). Trends stelt de drie kandidaten aan u voor. Deze week: Philip Bossuyt.

P hilip Bossuyt (40) is sinds november 2001 chairman van Iglo-Ola, een van de drie werkmaatschappijen van Unilever. Van zijn nominatie voor de Marketeer van het Jaar is hij naar eigen zeggen “wat in de war”. “Ik kende de award, maar dacht dat hij veeleer bedoeld was voor marketingmanagers of -directeuren die fin-de-carrière zijn en terugblikken op een reeks successen,” zegt hij.

Bossuyt is handelsingenieur met een specialisatie marketing. Hij had nog tijd over en volgde daarom ook nog eens rechtenstudies. Na zijn legerdienst trad hij in 1985 in dienst van het Unilever-onderdeel Hartog-Union, waar hij het brandmanagement deed op Zwan-Ardennaise en Royco-soepen. Vooral het internationale karakter trok hem aan bij Unilever.

Na vier jaar verliet hij de Brits-Nederlandse multinational en trok naar BeiersdorfNivea. Maar Bossuyt had nog altijd contacten met zijn ex-collega’s bij Unilever. Toen zij bij de geboorte van zijn dochter op kraambezoek kwamen, wezen ze hem op een mogelijkheid binnen de salesafdeling van het bedrijf. Dus trok hij weer naar zijn oude stal. Van 1991 tot 1997 was hij directeur sales & distribution voor Iglo-Ola. Verkoop en marketing gaan volgens hem hand in hand. “Als je dat door hebt, kan je de goeie marketingideeën snel in de markt zetten.”

In 1997 trok Bossuyt naar Scandinavië om daar als marketing- en salesdirecteur ijs aan de man te brengen. In Zweden had Unilever een marktaandeel van 80%. In Finland was het bedrijf een challenger en slaagde hij erin 30% aandeel te pakken. In Noorwegen was zijn belangrijkste tegenstander de aversie van de Noren tegenover niet-Noorse producten.

Na drie jaar in het hoge Noorden werd hij naar het hoofdkantoor gepromoveerd en moest hij buiten Europa op zoek gaan naar duurzame bedrijven. Dat deed hij van 1 januari 2000 tot 31 oktober 2001. Om persoonlijke en professionele redenen keerde hij daarna terug naar België als chairman van Iglo-Ola. Zijn gezin was mee verhuisd naar Zweden, maar hij vond dat zijn kinderen ook een deel van hun jeugd in België moesten doorbrengen.

Met Iglo-Ola gaat het inmiddels goed. De groei van sommige producten laat zich in dubbele cijfers schrijven. De hele divisie van Bossuyt gaat met 5% vooruit. En dat terwijl de voorbije zomer niet meteen de warmste aller tijden was. “Het prikkelt mij om verder te werken aan een betere consumentenwereld.” De arbeidsvreugde straalt hem daarbij van het gezicht. “Het doet me plezier om met mijn team de juiste snaar te vinden, te innoveren en elke vrijdag de cijfers te zien. Dat geeft een kick.”

PHILIP BOSSUYT

Geboren: 1962, Reet.

Gehuwd: ja.

Kinderen: drie.

Opleiding: handelsingenieur Ruca, rechten Ufsia.

Carrière:

Hartog Union. Brandmanager Zwan-Ardennaise, brandmanager en product group manager Royco Soups (1985-1989).

Beiersdorf-Nivea. Marketingmanager Belux (1989-1991).

Iglo-Ola. Sales & distribution director, managing director (1991-1997).

GB Glace ( Unilever) Zweden. Marketing & sales director Nordic (1997-1999).

Unilever Head Office. Vice-president communications and business improvement (2000-2001).

Iglo-Ola. Chairman (2000- ).

Vrije tijd: reizen, mountainbiken.

Ad van Poppel

Volgende week: de derde genomineerde.

“Verkoop en marketing gaan hand in hand. Als je dat door hebt, kan je de goeie marketingideeën snel in de markt zetten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content