JONATHAN ORNSTEIN

Jonathan Ornstein, chief executive officer van de luchtvaartmaatschappij Virgin Express.

Absoluut ! Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de elektronische handel in onze business een zeer belangrijke rol zal spelen. In de reissector gebeuren de meeste transacties al via de pc’s in de agentschappen. Bij heel wat luchtvaartmaatschappijen kan men nu al on line reserveren via het Internet. De mogelijkheden zijn gewoon fantastisch : we kunnen plaatsen die anders leeg blijven dan tegen zeer aantrekkelijke prijzen verkopen… en zo ook andere klanten aantrekken !

Ja. Nooit vliegtuigtickets, maar al wel artikels uit de winkel van het Museum voor Moderne Kunst in New York.

Wij gebruiken het Internet nu al voor bepaalde zaken. De luchtvaartmaatschappijen kunnen hun plaatsen aan de hand van een reeks parameters, zoals de bezettingsgraad van het vliegtuig, aan verschillende prijzen verkopen. Dit yield management wordt uitbesteed aan een Amerikaanse onderneming. Vroeger was dat een dure zaak omdat alles per telefoon werd geregeld. Nu gaat alles via het Internet. We krijgen ook heel wat informatie via e-mail die vroeger per post of fax tot bij ons kwam.

Zeker ! Tegen het einde van het jaar zal er on line kunnen worden gereserveerd. De gegevens zullen continu worden bijgewerkt, in interactie met ons huidige reserveringssysteem. Virgin Express werkt niet met agentschappen en moet zijn distributiekanalen mee laten evolueren. Het zal een tijdje duren vooraleer de klanten dit systeem zullen vertrouwen, zoals dat trouwens ook het geval was voor de ticketautomaten in de luchthavens. Maar binnen twee jaar zal onze distributiemethode er heel anders uitzien.

Mensen die iemand in de luchthaven moeten komen afhalen, kunnen nu al de aankomsturen van onze vluchten op het Internet controleren. Maar we gaan nog veel verder. Ik grap soms wel eens tegen mijn medewerkers dat een bedrijf als Domino Pizza ons op dat vlak het nakijken geeft. Wanneer een klant hen opbelt, wordt zijn naam ingevoerd en krijgt Domino Pizza onmiddellijk de historiek van zijn vorige bestellingen, het nummer van zijn kredietkaart, zijn adres en de tijd die er nodig is om bij hem thuis te leveren. De luchtvaartmaatschappijen voeren heel wat gegevens telkens opnieuw in. Ik denk dat het Internet dit proces zal verbeteren en versnellen.

Voor ons zal dat in de zeer nabije toekomst gebeuren. Algemeen genomen denk ik dat elektronische handel al een deel van ons dagelijks leven is geworden : e-mail wordt steeds meer gebruikt en het Internet biedt een schat aan mogelijkheden.

Ik denk niet dat veiligheid een echt obstakel kan vormen (mensen geven nu ook al het nummer van hun kredietkaart via de telefoon door), evenmin als het kleine aantal on line klanten (steeds meer mensen willen op het Internet kopen). Maar het grote publiek moet er eerst van overtuigd worden dat er hier ook aantrekkelijke prijzen worden aangeboden. Het is enkel en alleen een kwestie van tijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content