IN DE SPOTLIGHTS
De Nederlandse marktleider in lichtapparatuur Flashlight opent een filiaal in België. En rijft meteen een supercontract van de BRTN binnen.
De onrust op de markt voor lichtapparatuur is de voorbije maanden gevoelig gestegen. In België voeren vijf grote spelers een hevige concurrentiestrijd. Sinds kort hebben ze er een tegenstander van zwaar kaliber bij. Want het Nederlandse bv Flashlight opende een filiaal over de grens, in Houthalen.
Flashlight Nederland is marktleider in eigen land. De 105 werknemers haalden in 1996 een omzet van 600 miljoen frank. “In België hebben we ontzettend veel concurrentie,” weet nu al account manager Eva Pintelon van de bvba Flashlight Rental Belgium. “Maar Flashlight is gekend voor de kwaliteit en het beschikbare materieel voor alle diverse marktsegmenten. We hebben lichtapparatuur voor alle soorten producties. Zowel voor televisie, theater, als voor producties buitenshuis. Onze apparatuur is bestand tegen regen. Met het Belgische klimaat kan dat interessant zijn.”
Flashlight Belgium, op 11 juni officieel gestart, haalde meteen een belangrijk contract binnen. Het levert aan de BRTN op jaarbasis verlichting voor diverse producties. Coupe Margriet, de Muziekdoos en het Swingpaleis worden door Limburgse spots verlicht. Want Flashlight kocht in Houthalen het bedrijfspand van het failliete Belgian Stage Equipment. Ook materieel, vrachtwagens en een deel van het personeel werden overgenomen. En bovendien een belangrijke klant, het Hasseltse evenementenbureau All Ways Events, dat voorlopig goed is voor 70 % van de omzet. Flashlight verzorgt voor All Ways onder meer de opening van nieuwe gebouwen, of megafuiven van Marlboro. Ook voor eigen rekening belicht de kmo uit Houthalen bedrijfsfeesten.
Flashlight Nederland investeert dit en volgend jaar 50 miljoen frank in zijn Vlaamse dochter. Er werken tien mensen vast, en vijftien freelancers. Flashlight Belgium heeft naast de verhuurdienst in Houthalen, nog een verkoopkantoor in Merksem. De professionele klanten bestellen hoofdzakelijk via e-mail of fax. Eva Pintelon raamt de omzet voor het eerste jaar op 40 miljoen frank. “De investeringen in nieuw materieel wegen zwaar door. Alleen de groten kunnen dat aan.” Flashlight Nederland is een grote, en op zijn beurt een dochter van het Nederlandse mediaconglomeraat Nederlands Omroepproduktie Bedrijf ( NOB). Het NOB heeft nog meer plannen in België, want het kocht onlangs ook 80 % van de aandelen van de nv Videohouse. Ook Flashlight Belgium is toeleverancier van het videobedrijf.
EVA PINTELON (FLASHLIGHT BELGIUM) BRTN-producties zoals Coupe Margriet, de Muziekdoos of het Swingpaleis worden door Limburgse spots verlicht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier