In de ban van Japan

De westerse fascinatie voor Japan staat centraal in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs. Het Japanjaar kan beginnen.
Hoe nauw de economie en de kunst met elkaar verweven kunnen zijn, bewijst de Kanagawa-conventie. Die maakte in 1854 een einde aan de isolatie van Japan. Meer dan tweehonderd jaar was het land afgesloten van de wereld. Buitenlanders kwamen er niet in. Ook de export was herleid tot nul. Dankzij het verdrag mochten niet-Japanse schepen opnieuw de havens binnen. Die vernieuwde openheid had een enorm effect op de westerse kunstwereld. Artiesten zoals Vincent van Gogh en Claude Monet putten veel inspiratie uit Japanse kunstvormen zoals de houtsnijkunst van grootheden zoals Hokusai. Ook James Ensor, Pierre Bonnard, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec en James McNeill Whistler waren in de ban van de Japanse kunst.
Om de nauwe band tussen Japan en Frankrijk te vieren, organiseren de twee landen Japonismes 2018. Dat culturele festival duurt acht maanden en biedt honderden evenementen aan, waaronder de nieuwe expo in het Musée des Arts Decoratifs (MAD) in Parijs. Die tentoonstelling bevat een overzicht van 150 jaar culturele uitwisseling. In 1856 arriveerden de eerste Japanse werken in Parijs, toen de kunsthoofdstad van de wereld, waar ze meteen werden geëxposeerd. Maar de expo neemt 1867 als beginpunt, omdat Japan toen zijn prachtige gebruiksvoorwerpen zoals waaiers, kimono’s en kamerschermen toonde op de wereldtentoonstelling in Parijs. Zulke objecten zijn opnieuw te zien op de expo, samen met veel houtsnedes, japonistische werken én hedendaagse creaties.
Voor wie helemaal in de japanomanie wil duiken, kan in Wenen naar de expo Fascination Japan: Monet, Van Gogh, Klimt of bieden op de veiling Japonisme op 15 november bij Christies in Parijs.
Japon-Japonismes. Objets inspirés, 1867-2018 in MAD in Parijs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier