Iedereen beroemd! En toch niet rijk

Gouden Palmen rond een exclusief stukje Méditerranée, dure filmsterren in nog exclusievere hotels… Is het Filmfestival van Cannes ook een afspiegeling van hoe het er in de Vlaamse filmbranche aan toegaat? “Filmproducenten hebben vaak twee tot drie secretaressen, vier boekhouders en een knappe villa,” zegt de Vlaamse Dominique Deruddere. “Ik doe het met de hulp van mijn vrouw. En mijn zoontje van zeven speelt voor secretaresse.”

Dertien miljoen frank. Dat is het bedrag dat Iedereen beroemd!, de vijfde langspeelfilm van de Vlaamse filmregisseur Dominique Deruddere, aan het einde van de rit zou moeten opbrengen. De prent haalde in zijn eerste vier weken in de bioscoop 50.000 toeschouwers, goed voor een bruto-omzet van ongeveer 10,4 miljoen frank. Als het totale bezoekersaantal opklimt tot 65.000, is de 13 miljoen frank binnen. Geen slecht resultaat voor een Vlaamse film, maar een topper werd Derudderes tragikomedie zeker niet: de voorbije tien jaar trokken De Kabouterschat 250.000, Oesje 700.000 en Daens zelfs 850.000 toeschouwers.

Distributeur van

Iedereen beroemd! is Kinepolis Film Distribution, de distributiepoot van de Belgische bioscoopgroep Kinepolis. “Kinepolis is in Vlaanderen en Brussel de krachtigste filmverdeler van het ogenblik,” zegt Deruddere. “Net in die regio’s moesten we onze doelgroep vinden. Een Vlaamse film kan je vandaag best door Kinepolis laten verdelen omdat die zich meer dan de andere richt op het Vlaamse publiek.”

De verdeler spendeerde voor deze Vlaamse film 2,5 miljoen frank aan filmkopieën en reclame. In elk Kinepolis-complex in Vlaanderen zijn de affiches van Iedereen beroemd! prominent aanwezig, de distributeur sloot sponsoringdeals met Kanaal 2 en Het Laatste Nieuws, en er werden heel wat avant-premières georganiseerd: meer dan 4000 toeschouwers hadden de film al gezien voor hij aan zijn normale bioscooproulatie begon. Daarmee was een stevige basis gelegd voor mond-aan-mondreclame.

Iedereen beroemd! is na Hombres complicados uit 1997 de tweede film die door Deruddere niet alleen zelf geschreven en geregisseerd, maar ook geproduceerd werd. “Ik was als regisseur het wachten op een volgende film grondig beu. Ik wilde na Suite sixteen met producent Paul BreulsThe bicycle draaien, maar het project viel in het water. Op dat ogenblik besloot ik mijn lot in eigen handen te nemen. Het was toen misschien een overmoedige beslissing, maar ik heb er geen spijt van,” aldus Deruddere.

Helaas voor de nieuwbakken producent-regisseur liet Hombres complicados het aan de Belgische bioscoopkassa volledig afweten. De prent werd nochtans uitgebracht door filmdistributeur United International Pictures, die commerciële toppers van grote Hollywood-studio’s als Paramount, Universal en Metro-Goldwyn-Mayer in de Belgische bioscopen verdeelt. Hombres complicados lokte iets meer dan 10.000 toeschouwers, wat een schamele 2 miljoen frank opleverde. Deruddere hield er een financiële kater aan over en moest zijn appartementje aan zee verkopen. De regisseur bekent zijn fouten: “In Hollywood bestaat er een ongeschreven regel die elke producent kent. Die heet ‘ O.P.M.‘, oftewel ‘ Other People’s Money‘. Je mag als producent nooit je eigen geld in een filmproject steken. Dat heb ik voor Hombres complicados wél gedaan. Verstandig kan je dat niet noemen. Gelukkig had ik die opdoffer al voor het draaien van Iedereen beroemd! verteerd. Bovendien is ook het financiële gat bijna gedicht. De rechten van Hombres complicados zijn immers uiteindelijk aan tien landen verkocht via mijn Nederlandse coproducent Get Real. Het geld van de verkoop ging naar mij als producent en naar de coproducent. In Duitsland bijvoorbeeld werden de film- en televisierechten voor Hombres complicados verkocht voor 3 miljoen frank. Da’s een klein bedrag voor zo’n grote markt. Die verkoopprijs wordt bepaald door het succes van de film op het eigen territorium.”

Voor Iedereen beroemd! hoopt Deruddere uiteraard op een hogere opbrengst van de verkoop van de rechten in het buitenland dan voor Hombres complicados. Toch wordt Iedereen beroemd! niet aangeboden op de filmmarkt van het Filmfestival van Cannes. Deruddere sloot immers een mondelinge overeenkomst met de Franse zender TF1 International, die de film zal verkopen in het buitenland. De prent wordt naar alle waarschijnlijkheid in september internationaal gelanceerd op het Filmfestival van San Sebastian. Daarna kan ook de verkoop van de rechten van start gaan.

Voor Iedereen beroemd! bedroeg het budget 60 miljoen frank. Van de Vlaamse overheid kreeg Deruddere een subsidie van 21,5 miljoen. De rest van het geld kwam van de Nederlandse coproducent Get Real, de Vlaamse coproducent Vlaamse Radio en Televisie, de Nederlandse Programma Stichting-omroep en financiële steun van het Europese fonds Eurimages. “Omdat ik producent ben, heb ik zelf ook geld in de film gestoken in de vorm van participatie. Dan bedoel ik mijn loon als regisseur, scenarist en producent, en de ‘overhead’-kosten die normaal door de producent worden aangerekend. Die heb ik allemaal terug in de film geïnvesteerd om hem gefinancierd te krijgen. Let wel, die kosten zijn bij mij zeer laag. Het gaat daarbij ook niet alleen om administratieve kosten. Vele producenten hebben twee tot drie secretaressen, vier boekhouders en een knappe villa die ze moeten onderhouden. In mijn geval helpt mijn vrouw mee en is mijn zoontje van zeven mijn secretaresse. Bij Iedereen beroemd! heb alleen ik geparticipeerd terwijl dat bij Hombres complicados iedereen is geweest”.

Toch wil Deruddere ook in de toekomst zijn taak als producent blijven waarnemen. Zelfs voor grotere projecten, waarbij coproducties met het buitenland noodzakelijk zijn. Deruddere: “Dankzij ‘Iedereen beroemd’ sta ik er weer. Nu ben ik klaar voor het grote werk.”

johan tits

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content