Hyundai Azera-Grandeur

Een Koreaanse wagen die het opneemt tegen de topmodellen van BMW, Audi of Mercedes? Jawel, het is mogelijk.

Mocht je een resem auto’s uit hogere segmenten eens tegen elkaar gaan afwegen met die ene vraag, hoeveel waar krijg je voor je geld, dan is dit wellicht een beste koop. Voor 40.999 euro, all-in, krijg je een auto die klasse uitstraalt. Overal leder en hout in het interieur. Goed uitgerust ook: ABS, ESP, tractiecontrole, overal klapzakken, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten, verwarmde stoelen, elektrische zonneschermen, boordcomputer, elektronische airco, gps, parkeersensoren, open dak en zelfs heerlijk mooie wielen van aluminium. Alleen hebben we het over een auto die uit Korea komt. Bovendien associëren we Hyundai veeleer met kleine auto’s, hooguit terreinwagens.

Kortom: met dit topmodel staat de constructeur uit Seoel voor een hoge muur. Want, wie 40.000 euro aan een auto kan geven en dat ook doet, kan er namelijk makkelijk tien bovenop gooien. Om bij BMW, Audi of Mercedes te gaan shoppen. Temeer omdat modellen van die merken aan het einde van de rit een hogere restwaarde hebben.

Die geplogenheid bijsturen, is makkelijker gezegd dan gedaan. Het getuigt dan ook van veel zelfverzekerdheid om alhier een Koreaans model in zo’n segment te parkeren, als concurrent voor iconen als de Mercedes E, BMW 5 Reeks of de A6 van Audi, en ook de GS van Lexus. Zelfverzekerdheid die misschien wel werd ingeboezemd door het succes dat Hyundai oogst op de markt van de terreinwagens, met zijn Santa Fe en Tucson. En, toegegeven: als je het echt rationeel bekijkt, als je geen belang hecht aan de uitstraling van het logo op de koffer (523 liter!), en als je gewoon een auto wil die goed uitgerust is (enige optie op de lijst is metaalkleur…), waarmee het ook zeer comfortabel reizen is, met veel en weelderige binnenruimte, een grote koffer ook, dan is deze Hyundai Grandeur van net geen vijf meter lang een zeer degelijk alternatief.

Enig probleem: dit marktsegment is bij uitstek het terrein van de Duitse constructeurs, veel meer dan de terreinwagens. Omdat status bij geen enkel ander publiek zo belangrijk is als hier. Bovendien, alweer toegegeven: een BMW of Mercedes geeft ook nog wel een ander gevoel van rijden. Zo vonden we de stuurinrichting van de Grandeur opvallend licht. Maar voorts valt over het rijgedrag van deze Hyundai geen snit aan te merken. De dieselversie met 2.2 CRDi die later dit jaar komt, zal trouwens wat zwaarder lopen, vermoeden we.

O ja, ook dit nog: als u straks naar de showroom holt, vraag dan niet naar de Grandeur. Vooral in Franstalige contreien is die naam in nogal wat verkeerde keelgaten geschoten, zo moesten de marketeers van Hyundai de voorbije maanden vaststellen. Wegens te hooghartig, schijnt het. Dus krijgt de grootste en duurste Hyundai meteen na zijn lancering al een nieuwe naam: zeg niet langer Grandeur, maar Azera. Het is maar dat u het weet.

DASHBOARD

MOTOR: 6-cilinder in V, benzine.

CILINDERINHOUD: 3342 cm3.

VERMOGEN EN KOPPEL: 173 kW of 235pk bij 6000 omwentelingen per minuut (opm) bij 3500 opm.

PRESTATIES: 0 naar 100 km/u in 7,8s – topsnelheid 237 km/u.

VERBRUIK: 10,9 l/100 km (testgemiddelde).

MILIEU: 245 g/km CO2-uitstoot.

BASISPRIJS: 40.999 euro (enige optie is metaalkleur)

Prijs en geen opties.

***

Comfort en binnenruimte.

***

Te zachte stuurinrichting.

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content