Holland aan de A12

Zo’n twintig jaar geleden stichtte Gerard van Os een Nederlandse kolonie in Londerzeel. De Belgisch-Nederlandse verbroedering resulteerde in een heuse industriegroep. Het industriepark? Een feest!

Wat is de belangrijkste functie van de Industriegroep Londerzeel (IGL)? “Het is een feestcomité!” grinnikt woordvoerder Gerard van Os. Dat verklaart misschien het grote aantal leden: zowat zeventig bedrijven uit Groot-Londerzeel zijn bij deze vereniging aangesloten. Van Os: “IGL werd in 1984 opgericht om praktische problemen rond het industriepark in Londerzeel beter aan te pakken. Sindsdien zitten we geregeld rond de tafel. Ook verlenen wij administratieve steun aan beginnende bedrijven en zorgen we voor de omkadering van het industriepark.”

IGL zorgde er onder meer voor dat er een uniforme bewegwijzering kwam in het industriepark en organiseerde – samen met Securis – preventief een eigen bewakingsdienst.

Ook bedrijven buiten het park, waaronder Brouwerij Palm en het transportbedrijf De Decker-Van Riet, hebben zich intussen aangesloten. “We brengen nu ongeveer 75% van de Londerzeelse bedrijven samen,” aldus Van Os, die zelf een verhuurbedrijf van meubilair en tapijttegels runt. Dat bedrijf, van Os-Sonnevelt, behoorde tot een groep Nederlandse ondernemingen die zo’n twintig jaar geleden in Londerzeel is neergestreken. Van Os: “De bewoners van Londerzeel hadden aanvankelijk wat schroom tegenover de kazenlanders. Maar die initiële achterdocht tegenover de Nederlandse kolonie is intussen weggeëbt.”

Minder gelukkig is hij over het feit dat het industriepark niet met het openbaar vervoer te bereiken is. “We hebben gepleit om de trein wat dichter bij het industriepark te laten halthouden. Tevergeefs evenwel. En ook van een busdienst is nog lang geen sprake.”

Cijfers van het Vlaamse Gewest leren dat de werkgelegenheid in Londerzeel tussen 1986 en 1996 met 43,6% steeg, wat 8% meer is dan het gemiddelde cijfer voor het arrondissement Halle-Vilvoorde en 12,7% beter is dan de score van Vlaams-Brabant. De strategische ligging aan de A12 tussen Brussel en Antwerpen is in dat verband een belangrijke economische troef. Vooral voor distributiebedrijven is Londerzeel een populaire uitvalsbasis. “Er zijn nu zelfs al werknemers die pendelen van Brussel naar Londerzeel in plaats van omgekeerd,” zegt Van Os. Het aantal werkgevers is in die periode minder gestegen dan de regionale gemiddelden. Van Os: “Wellicht heeft dat te maken met het feit dat alle bedrijfsterreinen al eivol zitten, waardoor er weinig plaats is voor starters. Maar die krapte is nog meer een probleem voor de bestaande bedrijven. Die kunnen hun activiteiten niet verder ontplooien.”

Een oplossing ligt volgens hem voor de hand. “Het terrein Westrode naast het industriepark is in het gewestplan ingekleurd als uitbreidingszone voor de industrie. Om politieke redenen is die uitbreiding echter geblokkeerd,” aldus Gerard van Os. “Dat is een politiek zeer geladen dossier waarover ook op Vlaams beleidsniveau wordt onderhandeld,” meldt de dienst Ruimtelijke Ordening van Meise droogjes.

evb

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content