Het zout op de patatten

Delicatessenfabrikant Remmery werd bijna genekt door de dioxinecrisis, maar dankzij een nieuw aardappelhapje komt hij er weer helemaal bovenop. Verschillende vliegtuigmaatschappijen taxiën immers richting Ledegem.

Het verhaal van Remmery kwam traag op gang. In 1987 begon het bedrijf als eerste in België met de kweek van escargots. Acht jaar later verbreedde het zijn terrein met scampi op lookboter en kikkerbilletjes. Ex-politieagent Rik Remmery zag zich enkele jaren geleden genoodzaakt om te gaan samenwerken met de Waalse voedingsproducent Floridienne, dat dezelfde delicatessen produceerde. “Het begon met de boom van de kippenboutjes,” zegt Remmery. “We hebben jaren gehad waarin we tot 100% groeiden, zodat we op den duur liquiditeitsproblemen vreesden. Toen is Floridienne op bezoek gekomen, onze grootste concurrent. We hadden de keuze: tegen hen opboksen of samenwerken. Het werd het laatste, waardoor meteen onze afzet van scampi en kikkerbilletjes richting Frankrijk verzekerd werd. 47% van het bedrijf werd aan Floridienne verkocht, zelf blijf ik met 53% hoofdaandeelhouder.”

Dioxinekippen.

Kippenhapjes en lookboter? Het laat zich raden dat Remmery ernstig te lijden heeft gehad onder de dioxinecrisis van vorig jaar. Dat blijkt ook uit de omzetcijfers. “In 1998 hadden we een omzet van 160 miljoen frank. Vorig jaar kregen we klappen, grotendeels vanwege de dioxinecrisis. We vielen terug naar 140 miljoen. Voor dit jaar verwachten we een omzet van 240 miljoen. De eerste vijf maanden van dit jaar zijn we immers met 55% gestegen en dat zou vanaf september nog moeten groeien. Wat de winstcijfers betreft: vorig jaar hebben we verliezen geleden, ongeveer vijf miljoen frank. Voor 2000 rekenen we opnieuw op winst. Als we natuurlijk geen nieuwe dioxinecrisis op onze kop krijgen.”

Door de dioxinekwestie moest Remmery op zoek naar alternatieven. De oplossing lag bij kleine aardappelhapjes die bereid worden in de oven of de microgolf. Remmery: “Het zijn kleine groentepureetjes. Met de helft aardappel en de helft groenten kun je een grote variëteit aanbieden: spinazie, rode peper, wortel, pompoen, selder… De mogelijkheden zijn legio. Voor Delhaize maken we combinaties. Daarnaast produceren we nu ook halve uitgeholde aardappelen, gevuld met groentepuree.”

Maar naast de warenhuisketen staan er nog andere afnemers in de rij. De vliegtuigcatering blijkt gewonnen voor de nieuwe hapjes, die handig verpakt en opwarmbaar zijn. Remmery: ” British Airways start ermee, vanuit Frankrijk bestaat grote belangstelling, Columbia Airlines, SAS, FinAir, Sabena ook binnenkort. Het probleem is dat we nog niet veel kunnen verkopen omdat de manuele productie niet kan volgen. Het is een goedkoop product, dus het moet ook goedkoop gemaakt kunnen worden en dat zal automatisch gebeuren in de nieuwe fabriek.”

Slakken en kikkers.

Die nieuwe productie-eenheid zal 100 miljoen frank kosten en moet in november operationeel zijn. Daar hoort ook extra personeel bij. Doorgaans geeft Remmery werk aan dertig mensen, een cijfer dat in de aanloop naar de eindejaarsfeesten oploopt tot veertig. In de fabriek zouden zeker vijfentwintig nieuwe arbeidsplaatsen komen.

Dankzij die automatisering zal het aandeel van de aardappelproducten behoorlijk toenemen. Scampi, escargots en kikkerbilletjes zijn momenteel goed voor 45% van de omzet, kippenboutjes voor 40% en de rest gaat naar de aardappelhapjes. Dat laatste moet drastisch omhoog. Remmery: “Het aandeel van de aardappelproducten zou binnenkort op 50% moeten komen om rendabel te zijn.”

Door zich niet in te laten met frituurproducten, heeft Remmery nauwelijks concurrenten. “Voor de kippenbilletjes hebben we een marktaandeel van 60% in de retail. Voor de escargots is dat 80%, de scampi zelfs 90%.” De wijngaardslak heeft vleugels gekregen.

s.v.w.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content