“Het was de MBA die ik niet kon betalen”

> De McKinseyervaring. “Ik kwam in 1978 bij McKinsey. Op het kantoor in Amsterdam. Dat in België bestond nog niet. Er waren toen slechts vier Belgen. Heel leuk, de kleine kliek van Belgen. Later hebben ze ons op de huifkar gezet en naar België getransporteerd. Want eind jaren zeventig kwam er een boem van opdrachten vanuit het ministerie van Economische Zaken. Via minister Willy Claes en zijn kabinetschef Jean-Pierre Pauwels. Die werden geconfronteerd met grote problemen in de nationale sectoren: textiel, staal, scheepsbouw, holglas. We hebben dus het Belgische kantoor mee in gang gezet. We zaten toen nog heel verspreid in verschillende kantoortjes. Dat was een heel heroïsche tijd van hard werken en mooie studies maken.”

“Ik was researchanalist. Een verzamelaar van informatie. Ik gaf ondersteuning aan diverse onderzoeksteams. Het was mijn eerste baan. Ik heb het twee jaar gedaan. McKinsey was voor mij de MBA die ik niet kon betalen. In die periode droomde iedereen van een MBA aan Harvard, Stanford, Wharton.”

> De McKinseystempel. “McKinsey heeft op mij, door interne opleidingen en door heel sterke teams van heel slimme mensen, de stempel gedrukt van: ‘je kan beter, je kan analytisch denken’. Dat heb ik heel mijn carrière meegedragen. McKinsey heeft een kwaliteitsstempel. Het is niet Jantje en Mietje. McKinsey analyseert heel scherp. Het houdt de spiegel voor de neus van de onderneming. Tot in de kleinste details van de eigen tekortkomingen, gebreken en mogelijkheden. Ik heb later met diverse consulentenhuizen gewerkt. Je hebt vaak consulenten die gigantische slidepresentaties doen. Heel wollige toestanden. Ze debiteren managementwijsheden. Maar McKinsey is down to earth. De sterkte is de combinatie van het scherpe analytische en de strategische dimensie die ze eraan geven.”

> De McKinseyanekdote. “McKinsey heeft summer associate programs. Voor jonge bedrijfseconomiestudenten. Ze draaien in de zomer een of twee maanden mee met een studieteam. Er was daar in Amsterdam een Belg. De eerste week moest hij op visite bij Max Geldens. De heroïsche Max Geldens, die het Beneluxkantoor leidde. De jonge Belg was zijn scheerapparaat vergeten thuis. Ik ben toen mijn scheerapparaat gaan halen op mijn kamer. Die jonge summer associate was Herman De Bode. Later werd hij managing director van McKinsey Benelux. Onder zijn leiding werd het een van de performantste organisaties van McKinsey wereldwijd. Herman had destijds een baard van twee dagen. Hij wou absoluut piekfijn bij Max Geldens komen.”

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content