Het einde van de makelaar is nabij

De kredietcrisis heeft laten zien dat banken en verzekeraars kwetsbaarder zijn dan lange tijd gedacht. Ook al weten we niet hoe de crisis zich nog zal ontwikkelen, het is duidelijk dat de financiële sector moet veranderen om de uitdagingen het hoofd te bieden. Dat is de kernboodschap van het boek Trendbreuk.be van Dick-Jan Abbringh, waarvoor hij vijftien managers uit de Belgische financiële sector heeft geïnterviewd.

Wat moet er veranderen? Trendbreuk.be wijst erop dat de Belgische financiële sector een zeer fijnmazige structuur heeft, in vergelijking met bijvoorbeeld de Nederlandse. Voor elke 380 Belgen is er een bankkantoor, een bankagent, makelaar of verzekeringsagent – die elkaar fel beconcurreren. Een duur distributiemodel, dat waarschijnlijk niet houdbaar is, besluit Abbringh.

Te meer omdat consumenten steeds intensiever gebruikmaken van het internet, en voor hun bank- en verzekeringszaken nauwelijks nog naar de bank gaan. Teken aan de wand is de snelle groei van zelfbedieningsformules op het internet van onder meer Keytrade Bank en Rabobank. Een zelfde ontwikkeling is aan de gang in de verzekeringssector, met bijvoorbeeld ING dat eind 2007 zijn onlineautoverzekeraar heeft gelanceerd.

Zulke veranderingen laten de Belgische financiële sector niet onberoerd. Trendbreuk.be legt uit waarom het gevaarlijk is om te proberen de huidige situatie vast te houden. Verzekeringsmakelaars bijvoorbeeld zijn niet of nauwelijks op het internet te vinden. Een groot probleem, want steeds meer klanten verwachten dat ze hun producten ‘s avonds of in het weekend kunnen inkijken. Bijkomend probleem: makelaars hebben vaak niet de middelen om een complexe website te ontwikkelen. De oplossing? Het wordt hoog tijd dat de makelaars zich beginnen te organiseren, zodat er voldoende investeringskracht ontstaat om hun plekje op het internet te veroveren.

Dick-Jan Abbringh maakt voortdurend de vergelijking met de opkomst van de supermarkt, een enorme omwenteling in het midden van de twintigste eeuw. De kleine kruideniers die weigerden om zich aan te passen, trokken uiteindelijk aan het kortste eind. They kept their pride, but lost their shirts. De verzekeringsmakelaar gaat misschien prat op zijn vertrouwensrelatie met zijn klanten, maar moet zich geen illusies maken, klinkt het in Trendbreuk.be. Ook de kleine kruidenier stond dag en nacht klaar voor de consument, maar hij is niettemin in enkele tientallen jaren bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen.

Trendbreuk.be slaat spijkers met koppen, al blijft het een heikele onderneming om een blik in de toekomst te werpen. De populariteit van ‘succesvolle online-initiatieven’ bijvoorbeeld blijkt niet gegarandeerd, en werd in het geval van de First-formule van Ethias ingehaald door een pijnlijke realiteit.

DICK-JAN ABBRINGH, TRENDBREUK.BE. NIEUWE SPELREGELS IN EEN DIGITALE WERELD, KLUWER, 2008, 184 BLZ, 40 EURO

Celine De Coster

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content