Goedkoop gaat ook
De goedkope carriers blijven marktaandeel winnen, ook bij het publiek van zakenreizigers.
Maandagochtendvlucht. We vliegen met Go van Edingburgh naar Londen. Het publiek bestaat voor 100% uit zakenreizigers. Toch is Go, een filiaal van British Airways, een van de ‘low-cost carriers’. Is die ene verbinding dan een uitzondering? Neen, Go-passagiers blijken gemiddeld voor 50% zakenreizigers. Blijkbaar mijden zij de goedkope maatschappijen niet, integendeel.
Dat deze maatschappijen veelal opereren vanop kleinere luchthavens heette aanvankelijk een immens nadeel. Veel reizigers beschouwen dit nu als een voordeel: er zijn nauwelijks files, korte inchecktijden, weinig formaliteiten. Ook de vroeger voorspelde chaos bij de kleintjes – vertragingen, afgezegde vluchten – blijft uit. Statistisch gezien doen bijvoorbeeld Go, Ryanair en Easyjet in Stansted en Luton in Groot-Brittannië het beter dan hun grotere broers op Heathrow. Easyjet heeft zelfs zoveel vertrouwen dat de maatschappij tickets terugbetaalt bij vertragingen van meer dan vier uur, wat ook de oorzaak van de vertraging mag zijn.
Er is nog een reden waarom almaar meer zakenreizigers kiezen voor goedkope vliegmaatschappijen: de prijs. Wie laat boekt bij een klassieke luchtvaartmaatschappij is de pineut: hij betaalt de full fare of een exorbitante som die een veelvoud beloopt van de ‘gewone’ of courante prijs voor het ticket. Zakenreizigers zijn dat blijkbaar beu. Terwijl zij voor de rendabiliteit van de Europese lijnen zorgen, krijgen ze weinig of niks terug voor hun mooie geld. Daarom kiezen ze bewust voor een goedkope carrier, waar de prijsverschillen tussen late en vroege boekingen veel geringer zijn.
Het gaat dus goed met de kleintjes. Virgin Express, de enige maatschappij van de club die opereert vanuit Brussel, breidt het netwerk uit. Easyjet werkt aan de uitbouw van een derde hub in Amsterdam. KLM-dochter Buzz toont zich zeer actief op de Britse markt. Ryanair schreef dit jaar al tien nieuwe routes op het vliegschema in.
Op dit ogenblik zouden alle goedkope maatschappijen samen voor 5% van het intra-Europese verkeer zorgen. De komende tien jaar moet dat volgens experts oplopen tot 13% à 15%. Die prognoses jagen klassieke maatschappijen de gordijnen in. Niet zozeer het verlies aan marktaandeel maar wel het verlies van de – financieel – meest interessante passagiers baart hen zorgen. Daarom beginnen de groten hun strategie af te stemmen op de kleintjes. Lufthansa bekampt Ryanair en Go op de routes tussen München, Frankfurt en Stansted. Dat leidt tot een ware prijzenslag met voorlopig weinig tastbaar succes voor de grote Duitse maatschappij.
Marleen Fynhoudt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier