Gelukkig weer loonslaaf

M ichel Bauwens (42) is een van de weinige Belgische internetpioniers die geen miljonair is geworden. De nieuwe manager e-business internet strategy bij Belgacom – vanaf volgende week – kan er nog om lachen. “Ik verkoop mijn aandelen op het verkeerde moment en dat soort dingen,” grijnst hij. Bij Belgacom zal hij zich vooral buigen over de organisatorische en culturele processen waarmee de overgang naar de e-businesspraktijk moet worden ondersteund.

Trends portretteerde hem in 1993 als de eerste cybrarian van Vlaanderen. Bij de dierenvoedingsmultinational BP Nutrition had hij toen de bib vervangen door bits. Walter De Brouwer, nu voorzitter van researchincubator Starlab, haalde hem in 1994 binnen als eerste hoofdredacteur van Wave, het avant-garde lifestyleblad voor de internaut. Na een jaar stond Michel Bauwens op straat en doopte zich cybermarketeer. Hij werd managing partner van e-Com Interactive Services – het huidige Alcatel-filiaal The E-Corporation – dat hij met onder meer Peter Hinssen en het communicatiebureau Ellips Communication Management & Services van Luc Osselaer opzette. Ook die samenwerking was kort. “Het is een patroon,” geeft Michel Bauwens ruiterlijk toe. “Als er twintig man in zo’n starter zit, word ik onrustig. Als er puur een manager nodig is, haak ik af.”

Met onder meer Christian Vanden Berghen start hij in 1997 Kyberco, een marketingadviesbureau dat later in handen van webmarketeer Virtuology komt. “De afgelopen jaren heb ik honderden seminaries gegeven. Vrijwel iedereen die in België iets betekent in internet heb ik in mijn lessen gehad,” zegt Bauwens.

Half 1999 viel het ambitieuze internetreclameagentschap USWeb/CKS (nu MarchFirst) Europa binnen. Michel Bauwens werd aangetrokken om de afdeling creative & interactive marketing op te zetten. “Opnieuw loonslaaf zijn was extatisch,” bekent hij. Na zeven maanden werd hij bij MarchFirst verantwoordelijk voor Thought Leadership. Hij werd belast met de analyse van de digitale economie.

Intussen schreef hij ook het scenario voor Technocalyps, een tv-documentaire van Frank Theys over de religieuze dimensie van onze obsessie met technologie. Zijn eigen leerschool? “Elke dag één uur professioneel lezen,” verklapt hij, terwijl hij The Experience Economy van Joseph Pine en James Gilmore opdiept.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content