Geen groener maar ander gras
“Ik ben geen verzekeraar en zal het nooit worden,” zegt Philippe Neyt (44), sinds kort bestuurder en commercieel directeur bij Corona, ‘s lands oudste directverzekeraar. “Ik heb jarenlang salesfuncties bekleed en zo blijft het. Bij Corona ga ik processen managen, precies zoals ik vroeger in de onderhoudssector heb gedaan. De verzekeringssector is gewoon een andere omgeving. Ik heb deze functie niet gekozen omdat het gras hier groener is. Ik wou gewoon ander gras.”
De Gentenaar Philippe Neyt, vader van twee kinderen, is economist van opleiding en begon zijn carrière als sales manager bij Procter & Gamble. Hij bleef er zeven jaar, stapte over naar Cemstobel Vlaanderen en kwam nog later bij ISS-Abilis terecht. Alles bij elkaar dertien jaar ervaring, achtereenvolgens als commercieel directeur voor Vlaanderen, algemeen directeur en sales & marketing-verantwoordelijke voor België. De stap van ISS-Abilis naar Corona betekent een overgang van zuivere business-to-business naar business-to-consumer. Al verkoopt Corona ook verzekeringen via een derde partner zoals verenigingen of autodealers.
Corona, een dochter van DVV en daarom ook een onderdeel van Artesia Banking Corporation, bood in 1974 als eerste in België directe verzekeringen aan, zonder een beroep te doen op tussenpersonen of een uitgebreid kantorennet. Hoewel rechtstreekse verzekeringen nog steeds maar 2% tot 3% van de markt uitmaken, schreef Corona vorig jaar toch voor 1 miljard frank premie-incasso in en beheert de firma een portefeuille van 82.000 klanten. Neyt: “Werken zonder tussenpersonen bespaart ongeveer 20% van de kosten. ‘Keep it simple’ is dus de basisopdracht. Een makelaar creëert toegevoegde waarde voor complexe verzekeringsproducten, maar voor eenvoudiger producten zoals auto-, brand- en familiale verzekering is en blijft hij een doorgeefluik.”
De verzekeringssector is al een aantal jaren in volle mutatie en Corona probeert tussen al dat geweld een eigen plaats in te nemen, zegt Neyt: “De grens tussen verzekeringen en bankactiviteiten wordt steeds vager. Verzekeraars bieden steeds meer spaar- en beleggingsproducten aan. Voor rechtstreekse verzekeraars als Corona ligt dat moeilijker. Producten die via internet worden aangeboden spreken ons dan weer wel aan.” Momenteel voert Corona gesprekken met Eccent en Assurweb, twee bedrijven die verzekeringen willen promoten via het web. “Er is hier geen sprake van tussenpersonen,” verzekert Philippe Neyt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier