Geen dekking bij risico op besmetting
Nu de krokusvakantie voor de deur staat, komt elke besmetting ongelegen. Wie zijn reis moet annuleren, kan mogelijk een beroep doen op een verzekering. Bij een quarantaine na een contact met een besmet persoon, biedt die doorgaans geen dekking.
Een lezeres maakte zich boos, omdat ze niet op reis zou kunnen vertrekken en ook de annulatieverzekering niet zou kunnen aanspreken. Ze had een reis geboekt via Connections en een bijbehorende annulatieverzekering via Protections.
1. Wat gebeurt er als u daags voor uw vertrek in quarantaine moet?
Protections: “Een quarantaine wegens een mogelijke besmetting is een preventieve maatregel en komt niet voor een vergoeding in aanmerking.” Ook VAB noemt quarantaine “een louter preventieve maatregel”. “Enkel als je ziek bent, met een doktersbewijs, krijg je de annulatiekosten terugbetaald.”
Een woordvoerder van Touring vat het als volgt samen: “Enkel een positieve test staat gelijk aan ziekte en is gedekt. Een quarantaine, isolatie of hoogrisicocontact geldt niet als ziekte en is niet gedekt.”
2. Hoelang blijft een positieve test geldig voor de verzekering?
Voor een tussenkomst in de annulatiekosten telt een positieve PCR-test bij Protections enkel als die “binnen de 72 uur voor de afreis” is afgenomen. Bij andere verzekeraars lijkt die timing minder strikt. Europ Assistance: “Er is geen tijdspanne in onze algemene voorwaarden voorzien, maar het spreekt voor zich dat de ziekte waarop men zich beroept het vertrek op de geplande datum moet verhinderen.”
“Er wordt bekeken of de klant op de dag van het vertrek de ziekte nog kan inroepen”, klinkt het bij Touring. “Als de klant bijvoorbeeld vier dagen voor de afreis covid oploopt, maar zijn ziekte-attest loopt tot na de vertrekdatum, dan zullen we dit, na een check door onze dokter, hoogstwaarschijnlijk ook aanvaarden. Als het om een langere periode van ziekte gaat, zal de dokter extra info opvragen bij de arts.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier