FUNDAMENTALISME EN DIEREN. Vandaag aapjes, morgen uw hond

U produceert metalen kasten. Aktievoerders verbieden u metaal te gebruiken. U stuurt hen wandelen. Meli leeft van bijen. Meli omhelst onbegrijpelijk de militanten van Gaia. Fundamentalisten die het aanwenden van bijen voor de honingproduktie bekampen. En niet alleen dat dierengebruik.

De volkskranten titelden op de voorpagina : “Aapjes weg uit pretpark”. Leuk nieuws in de komkommertijd. Het mediahandige Gaia scoorde opnieuw. “Wij zien nu in dat wilde dieren niet in kooien thuishoren, ” biechtte een berouwvolle Guy Florizoone van Meli op. De apen en de exotische vogels verdwijnen bij Meli, na een klacht van Gaia. Indien Guy Florizoone de wortels en de filozofie van Gaia kent, weet hij dat, als voorman Michel Vandenbosch radikaal blijft en waarom zou hij niet ? de dagen van de bijen in Adinkerke eveneens geteld zijn. Met steun van veel perslui dwingt Vandenbosch menige dierenbezitter of -kweker op de knieën. Het exploiteren, zelfs op de meest humane wijze, van niet-menselijke dieren (u en ik, lezer, zijn voor de Gaianen “menselijke dieren”) moet worden bekampt.

Ludo De Clercq is een jonge bijenkweker en burgerlijk ingenieur, maakt toestellen voor de honingproduktie en is voorzitter van BROK, Beweging voor Recht op Vrijheid van Keuze, een prille anti-Gaia-vereniging. “Ik zit zelf in de branche en geloofde mijn ogen niet toen ik het Meli-bericht las, ” getuigt Ludo De Clercq. “Zocht Meli zichtbaarheid om in het toeristische seizoen zijn naam gratis in de kranten te ploffen ? Dat kan. De toegeving aan Gaia versterkt nogmaals de greep van de extremisten ten nadele van de honderdduizenden Belgische dierenhobbyisten en de tienduizenden werknemers van de bedrijven in dit land waar voeding bereid wordt op basis van runderen, kippen, schapen, vissen. Bovendien is Meli zelf bedreigd. Bijen gebruiken voor de honingproduktie is tegen de leer van Gaia. Welke Belgische ondernemer nam al de moeite om de teksten van Gaia te lezen en de filozofen Peter Singer en Tom Regan waarop de vereniging zich beroept ? Gaia is geen onbesproken en traditionele klub van Wielewalers of hondenliefhebbers. “

Volgende week heeft Waregem Koerse plaats. Een hoogfeest voor de Belgische paardenvriend. Gaia bracht de jongste jaren Waregem Koerse in diskrediet. Ludo De Clercq : “De dieren die daar draven en springen kosten heel veel geld. Geen enkele eigenaar haalt het in zijn hoofd om lichtzinnig met die raspaarden om te gaan. Dat is puur geldverlies en een emotionele afknapper. “

Gaia, en de moderne dierenrechtenverenigingen, wortelen wijsgerig in het boek Animal Liberation (1975) van de Australische bio-eticus Peter Singer. “Zeker en vast zijn er niet-menselijke dieren wier leven, gemeten aan gelijk welke standaard, waardevoller is dan de levens van sommige mensen, ” schrijft Singer. In 1983 was Peter Singer de hoofdopsteller van een tekstenverzameling over dierenrechten. In een essay werpt Tom Regan op : “Wat zou de basis kunnen zijn voor onze inherente meerwaarde vergeleken met deze van dieren ? Hun gemis aan rede, zelfstandigheid of verstand ? Enkel indien we hetzelfde oordeel willen en durven vellen over mensen die evenzo tekortschieten. ” Tijdens een publiek debat (1989) wordt aan Regan gevraagd wie hij zou redden als hij in een reddingsboot zou drijven met een baby en een hond en de boot kapseist. Tom Regan : “Als het een achterlijke baby zou zijn en een verstandige hond, dan zou ik de hond redden. ” Zijn dit woordenspelletjes van kamertjesgeleerden ? Enerzijds wel, anderzijds liggen ze aan de grondslag vanPeople for the Ethical Treatment of Animals (PeTA), gesticht in 1980, de Amerikaanse voorhoede van het wereldwijde dierenrechtenfront. PeTA’s motto luidt : “Animals are not ours to eat, experiment on, or use in entertainment. ” Dit betekent aktie en verzet tegen jagen, vissen, veeteelt en geen gebruik van dieren in wetenschap en opvoeding, dierlijk beenmerg voor menselijke bloedziekten, noch lederen schoenen, wollen truien, donsjassen, zijden ondergoed, biefstuk, varkensvlees, lam, kip, eieren, honing. Dierenrechten betekent, in de ogen van PeTA en volgelingen (zoals Gaia) : geen melk voor de kinderen, geen geleidehonden voor de blinden, geen insuline voor diabetici. Eerbied voor ratten leidt, in minder hygiënische landen, tot de terugkeer van de builenpest. Geen kontrole van muggen is synoniem aan de overwinning van de malaria. Ingrid Newkirk, medestichter en nationaal direkteur van PeTA : “Ik geloof niet dat menselijke wezens een recht op leven hebben. Dat is een supremacistische perversie. Een rat is een varken is een hond is een kind. ” Mevrouw Newkirk houdt van navrante verklaringen : “Zelfs als biomedisch onderzoek een remedie voor aids zou opleveren, zouden we daar nog tegen zijn. Waarom ? De mensheid is gegroeid als een kanker. Wij zijn het grootste probleem op het aardoppervlak. ” Nog Newkirk, in de Washington Post (1983) : “Zes miljoen mensen stierven in de koncentratiekampen, maar zes miljoen kippen zullen dit jaar sterven in de slachthuizen. ” Vijftig jaar vroeger, op 18 augustus 1933, kondigde Hermann Goering, de nazi-chef (hoofd van de Duitse Humanistische Vereniging en Milieuminister van het Dritte Reich) een “absoluut en bestendig verbod op vivisektie” af. Wie dit verbod negeerde, werd “veroordeeld tot het koncentratiekamp”.

“De teorie van de dierenrechten kan niet in overeenstemming gebracht worden met deze van de dierenbescherming- en verzorging, ” geeft Gary Francioni, de vroegere juridische raadgever van PeTA toe. “Dierenrechten betekenen ingrijpende maatschappelijke veranderingen voor zowel mensen als niet-mensen. Indien onze bourgeois-waarden ons beletten om deze ommekeer te aanvaarden, dan hebben wij niet het recht om onszelf pleitbezorger van de dierenrechten te noemen. ” Animal Liberation van Peter Singer en The Case For Animal Rights van Tom Regan staan opvallend geprezenteerd bij de inspiratiebronnen van Gaia in Vrijdier, haar leerstellige brochure. Global Action in the Interest of Animals zo heet Gaia voluit is de eerste dierenrechten- en dierenbevrijdingsorganizatie in België. Op 10 juni 1992 wordt Gaia gesticht “ongeveer tien jaar na het ontstaan van de beweging voor de rechten en de bevrijding van dieren in Engeland en de Verenigde Staten, ” aldus een verwijzing naar het vaderschap. Er is een filozofische, emotionele en menselijke band tussen Gaia, het boek Animal Liberation en PeTA.

Animal Liberation Front, dat in relatie staat met PeTA, vernietigde op 2 april 1989 een onderzoekslabo van de Universiteit van Arizona. Uitrusting werd gevandalizeerd en twee gebouwen vernietigd door vuur. Duizend dieren werden bevrijd. Proefdieren ingezet voor research naar osteoporosis, hartklachten en kanker. De bevrijde dieren werden getest in klimaatgekontroleerde omstandigheden en geloosd in de woestijn bij temperaturen boven de 50 graden waar ze door uitdroging stierven. Dit is een milde aanslag. De Amerikaanse dierenaktivisten zijn niet vies van terrorisme.

“De Gaianen zijn neopuriteinen, ” stelt Ludo De Clercq. “Voor hen is de mens verdorven van aard, hij is op aarde om te lijden. Gaia doet me denken aan het Vaticaan en zijn eeuwenlange strijd tegen seks als zondigheid. “

Gaianen hebben gemeenschappelijke kenmerken, zegt een BROK-advizeur : “De leden komen uit een verstedelijkte omgeving, vaak zijn het kinderloze jonge vrouwen, erg emotioneel, vervreemd van de natuur en met een goed inkomen. Lees de pro-Gaia-brieven in de publiekstijdschriften, negen brieven van de tien zijn ingestuurd door vrouwen. ” Ludo De Clercq : “Iedereen leeft immoreel. Deze zonde kan je afkopen door stortingen aan Gaia, het is als een aflatenhandel in de middeleeuwen. “

Gaia is de Belgische falanks van een internationale beweging met fundamentalistische trekjes.

FRANS CROLS

LUDO DE CLERCQ (BROK) “Gaia is een beweging van extremisten en neopuriteinen. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content