FILMNET. Sport
Vanaf 1 augustus kan de Vlaamse kijker worden verblijd met SuperSport, tenminste als hij daarvoor maandelijks zijn abonnementsgeld betaalt aan FilmNet.
De betaal-tv-zender startte begin deze maand met een apart sportkanaal. De mediagebruiker kon er niet naast kijken of horen : FilmNet adverteerde voor de sportzender in tijdschriften, kranten, op affiches en radio.
Maar in marketingkringen is er een “regel” die zegt dat een produkt beter niet in de zomer wordt gelanceerd, gewoon omdat er “dan toch niemand is”.
Jan Huyse, programmadirekteur van FilmNet en SuperSport zegt dat de zender vast zat aan de start van de voetbalkompetitie op 4 augustus. Bovendien begint op die datum ook in veel andere landen de bal weer te rollen. “Voetbal is het nummer één-produkt en dan is het logisch dat je op 1 augustus start, ” aldus Huyse. Hij wijst er ook op dat in het verleden al gebleken is dat augustus, september en oktober goede maanden zijn om een abonnement op de betaalzender te nemen. “De mensen hebben het gevoel dat, als ze dan een abonnement nemen, ze niets van de kompetitie zullen missen. “
Totnogtoe kregen de FilmNet-abonnees twee filmkanalen met een toenemend belang van het sportdeel. Nu moeten ze de keuze maken tussen sport en film. En als ze beide nemen, is er een voorkeurtarief.
“De die-hard film- en sportfreaks hebben al gereageerd. Maar het gros moet dat nog doen, ” zegt Huyse. Tot en met oktober krijgt de huidige FilmNet-abonnee (er zijn er zo’n 190.000) beide zenders. De idee daarachter is dat als de kijkers al drie maanden ervan hebben kunnen genieten, ze die zender willen blijven ontvangen en ingaan op het abonnementsaanbod.
Maar hoe slecht is nu augustus om een produkt te lanceren ? Annitta Beysen, verantwoordelijk voor de marketing van FilmNet, is het er helemaal niet mee eens dat er niemand is. “Heel België is zeker niet naar het buitenland. Een groot deel is met vakantie, maar is toch nog thuis. En wij kiezen de periode niet. Als voetbal de hoofdbrok is, dan is er de kompetitie die op 4 augustus start, ” zegt ze. “Het is zogezegd een moeilijke periode, maar je kunt je mediadruk extra verhogen. De aanbiedingen zijn zo voordelig dat je het land plat kunt leggen. ” SuperSport profiteert ten volle van de slappe tijd in medialand en kan tegen lagere prijzen in de media ruimte en tijd aankopen. “Dit is nu het derde voetbalseizoen bij FilmNet dat ik mee lanceer. De eerste keer konden we ook gebruik maken van de voordelige tarieven. De tweede keer zat het wereldkampioenschap ertussen en begon de kompetitie pas in de derde week van augustus. Toen hebben we maar de helft kunnen doen van het jaar ervoor. “
De abonnees hebben eind juni een mailing in de bus gekregen om de wijziging aan te kondigen. Niet-abonnees kunnen via de traditionele media zien dat er een nieuwe zender is. Daarenboven zal SuperSport ook aanwezig zijn op diverse evenementen om promotie te voeren en zal de zender mailings richten naar sportfanaten. Beysen denkt niet dat SuperSport het stadionbezoek negatief zal beïnvloeden. “Kijk maar naar FilmNet. Bioskoop en FilmNet zijn komplementair. 75 % van onze abonnees is bioskoopbezoeker. Ik denk dat we voor de sport op hetzelfde percentage zitten. Het gaat om de liefhebbers en de kenners.
DE AANKONDIGING VAN SUPERSPORT Profiteren van voordelige mediatarieven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier