Een zee van binnenruimte

Grote, comfortabele auto’s waarmee u lange afstanden maalt, dat is het terrein van de Duitse merken. De Fransen proberen al jaren een voet tussen de deur te wringen, maar dat is nooit echt gelukt met die Peugeot 607 of Renault Vel Satis. Misschien kan Skoda het wel. Want eigenlijk is deze Tsjechische auto een Duitser, vandaar. In 1989 werd Skoda immers overgenomen door de VW-groep. Met succes: in 2007 verkocht de Tsjechische constructeur 700.000 wagens. Over tien jaar moeten het er dubbel zoveel zijn, of zelfs iets meer, want de VW-top heeft de lat op anderhalf miljoen gelegd.

Met de huidige filosofie zou dat best kunnen lukken, want Skoda is en blijft synoniem van veel franjeloze kwaliteit voor weinig geld. Dat onderstreept ook deze nieuwe Superb. De afwerking is heel verzorgd, de gebruikte materialen degelijk.

We reden met de tweeliter turbodiesel van 140 pk en hadden op geen enkel moment de indruk dat we met een goedkopere Volkswagen reden, zoals eerder wel het geval was in de kleinere Octavia. Temeer omdat Skoda zich deze keer serieus heeft ingespannen om het interieur een eigen aard mee te geven, zodat je niets van een ander merk herkent.

Nieuw in dit marktsegment is het Twindoor-systeem voor de koffer: een combinatie van een grote achterklep en een klassiek kofferdeksel. Knap, is dat. Opent u de volledige achterklep, dan is de Superb eigenlijk een vijfdeurs. Opent u alleen het kofferdeksel, dan is hij vierdeurs. Voorts, opvallend: de uitstekende geluiddemping, hoewel de tweeliter turbodiesel nog altijd een versie met pompverstuivers is, u weet wel, dat brullertje. Voor commonrail moet u immers upgraden naar de versie met 170 pk.

Maar de meeste indruk maakt Skoda met de prijs. Een tweeliter TDi koopt u al voor 24.690 euro, en voor deze test reed Trends naar buiten met een beter afgewerkte Ambiente-versie die opties had als metaalkleur, interieur van leder en alcantara, gebruiksvriendelijk hifisysteem, elektrische bediende en verwarmde voorstoelen, parkeerhulp, lichtmetalen velgen, cruisecontrol en dikke tapijten. Voor 30.925 euro. En dat is scherp, want deze Superb schenkt u een binnenruimte naar limousinenormen.

Vandaar trouwens, dat we het in het begin van dit verhaal over berlines als de 607 of Vel Satis hadden: officieel wil de Superb een concurrent zijn van grote middenklassers als de Ford Mondeo of Renault Laguna, maar met zijn afmetingen lonkt hij naar grotere berlines: 4,84 meter lang, dat is amper acht centimeter kleiner dan een Audi A6 en dik tien langer dan de A4. Vandaar dat de beenruimte voor de inzittenden achteraan gewoon verbluffend is, overigens net zoals de kofferinhoud. Met een beetje dichterlijke vrijheid zouden we kunnen zeggen dat 30.925 euro inderdaad een koopje is voor deze discreet luxueuze limousine.

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content