Een Tsjechische Chinees

Als er een definitie bestaat voor ‘no-nonsense-auto’, dan vult deze nieuwe compacte middenklasser van de Tsjechische constructeur ze naadloos in. Niet het minst omdat de Skoda Rapid zeer betaalbaar is. Voor 18.990 euro haal je de versie met 1.6 turbodiesel binnen. Dat is 4680 euro minder dan voor de Volkswagen Jetta met precies dezelfde motor, een compacte gezinswagen uit hetzelfde segment. En met onderdelen van dezelfde kwaliteit gebouwd, want Skoda is een telg van de grote Volkswagen-familie en kan in dezelfde organenbank grijpen.

De Skoda Rapid maakt niet alleen met zijn prijskaartje indruk. Deze middenklasser heeft ook een haast onklopbare verhouding buitenafmetingen/binnenruimte. Achterin hebben zelfs grote adolescenten beenruimte zat. Terwijl je pas helemaal in ongeloof duikelt als je de koffer opent. Die heeft een inhoud van 550 liter, waarmee deze berline — een gewone vierdeurs — even goed doet als een breakversie van de grote Ford Mondeo. Voorts is er de zeer zuinige 1.6 turbodiesel van het Volkswagen-huis, die een normverbruik heeft van 3,9 liter en het tijdens de test, ondanks ons soms heel enthousiaste rijstijl, niet bonter maakte dan 5,8 liter.

Koop je met deze Rapid waar voor geld, dan rij er ook als een grijze muis mee door het verkeer. Deze compacte middenklasser heeft inderdaad geen spatje uitstraling. Je mag ook niet struikelen over de weliswaar degelijke, maar goedkope afwerking van het interieur, met veel harde plastic die zich door scherpe voorwerpen gemakkelijk laat bekrassen. Daardoor veroudert het interieur van de auto sneller, vooral als de kinderen vaak meerijden. Je mag er ook niet over vallen dat Skoda, als VW-telg, gebruik- maakt van onderdelen van een vorige generatie modellen. Allemaal zeer degelijk alaam dat in auto’s als de VW Polo, Skoda Fabia of Seat Ibiza veel lof oogstte, maar niet nagelnieuw is. Het verklaart ook waarom de voortrein het een beetje moeilijk krijgt op slecht wegdek. Het is inderdaad lang geleden dat we zoveel last hadden van het hobbelige asfalt op de E40 tussen Brussel en Gent, een strook autoweg die legendarisch slecht is en blijft.

De Rapid is in de eerste plaats gebouwd voor de Chinese, Indiase en Russische markt, waar Skoda voet aan de grond wil krijgen. Dat hij in Europa wordt aangeboden, heeft alles te maken met de recente komst van de nieuwe Octavia, die vooral groter werd. Daarom ontstond in het gamma van het Tsjechische merk ruimte voor een compacte auto.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content