Een reis om nooit te vergeten

Een gsm, een wagen, cash… Waarmee kunnen bedrijven hun dealers, verkopers en personeel nog belonen voor geleverde prestaties? Wat dacht u van een onvergetelijke incentive-reis?

We draaien de klok ruim veertig jaar terug. Amerikaanse autoconstructeurs starten met incentive-campagnes om hun dealers tot extra verkoop aan te zetten. Het interessante aan de formule is dat de kostprijs van de campagne en de prijzen dubbel en dik worden terugverdiend met de verhoogde resultaten die de deelnemers nastreven. Winnaars kunnen worden beloond met cash geld, maar eens dat is uitgegeven, blijft er weinig van over. Cadeaus geven is een andere optie, maar wat geef je iemand die materieel niets tekortkomt? Een reis om nooit meer te vergeten?

De rode loper

In 1972 ging in de Verenigde Staten The Society of Incentive and Travel Executives ( SITE) van start. De vereniging is intussen uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie van incentive-specialisten met ruim 2000 leden, allemaal actief in de motivatie- en incentive-industrie. De internationale voorzitter voor 2000 is Tasso Pappas, een Griek van geboorte die al meer dan dertig jaar in België woont.

“Mijn grote betrachting is om SITE als organisatie een hernieuwde start te geven in het nieuwe millennium en ervoor te zorgen dat de organisatie – nog beter dan in het verleden – de belangen van de incentive-industrie dient,” aldus Pappas.

“De exclusiviteit van een incentive-reis maakt dat u die als individu niet kan organiseren. Op een toeristische trip moet u overal aanschuiven en betaalt u alles zelf, tijdens een incentive-reis wordt overal de rode loper uitgerold: u bent een vip-gast die op kosten van de firma wordt verwend,” aldus de Belgische Griek.

Uiteraard maakt de firma handig gebruik van de gelegenheid om zijn imago bij de winners nog te verbeteren. Pappas: “Aan een geslaagde incentive-reis houdt u massa’s herinneringen over die u jaren later nog kan doorvertellen aan jaloerse vrienden of familieleden.”

Champagne op een gletsjer

Het organiseren van incentive-reizen is echt vakwerk. Het unieke aan zulke trips is de creativiteit die van het programma moet afstralen.

Genoot u al van een champagne-ontbijt op een gletsjer met een klassiek orkest op de achtergrond? Bezocht u al eens de noordpool? Kreeg u al transfers van de luchthaven naar het hotel op olifanten in plaats van met een bus of een diner in een sterrenrestaurant waar de deelnemers zelf koken, onder toezicht van de chef natuurlijk? Voor een paar dagen een pub opbouwen op het strand in Nieuw-Zeeland, speciaal voor de aanwezige incentive-gasten, is ook uniek.

“Vaak vergen evenementen uiteraard verbeelding, creativiteit en organisatietalent, van organisatoren die de bestemming door en door kennen. Ze noemen zichzelf in vaktermen een Incentive Fulfillment House of Destination Management Company. En dat is uiteraard erg verschillend van wat een normale reisagent doet die gewoon een pakket van een touroperator verkoopt en er de normale standaardprijs voor vraagt,” zegt de voorzitter.

De sirtaki op de raad van bestuur

“Onze leden zijn personen, geen bedrijven, dus de networking is erg belangrijk,” aldus Pappas. SITE biedt haar leden dan ook vaak de mogelijkheid zich bij te scholen tijdens internationale congressen en regionale universities. Het SITE-lidmaatschap kan worden beschouwd als een kwaliteitslabel en wordt alleen bekomen na voordracht en screening door de plaatselijke afdelingen. Het Belgische SITE-Chapter telt veertig leden en organiseert maandelijks educatieve en soms ludieke activiteiten. Pappas verduidelijkt: “Je moet niet alleen voor je klanten creatief zijn, ook je eigen bijeenkomsten mogen een incentive-tintje hebben! Op een bijeenkomst van de raad van bestuur van SITE in Athene leerde ik mijn collega’s de sirtaki ( nvdr – u weet wel, die Griekse volksdans die langzaam begint en almaar sneller gaat)!”

SITE-hoofdkwartier in New-York, Tel. +1-212-575 09 10, fax: +1-212-575 18 38, e-mail: hq@site-intl.org, internet: www.site-intl.org

SITE-chapter in België: Tel. 075-75 52 73, fax: 050-44 86 33.

karl ooms henk van nieuwenhove

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content