‘Een goed verhaal maken blijft een ambacht’

De snelle groei van sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn geeft het West-Vlaamse videobedrijf Clementine vleugels. “Wij geloofden in de kracht van video. Maar al die veranderingen hebben we niet zien aankomen.” De drie ondernemende zussen Barbara, Hannelore en Lieselot Dejonghe over de kracht van bedrijfsfilms.
De sociale media hebben het ruim een decennium oude videobedrijf Clementine getransformeerd. De onderneming in Roeselare is een specialist in bedrijfsfilms. Op de klantenlijst staan grote namen als Barry Callebaut, Fluxys en Bellewaerde. “In de beginjaren liet een bedrijf een film maken die tien jaar meekon”, vertelt Lieselot Dejonghe (41), die samen met haar zus Barbara (37) en Stijn Dejonckheere (34) het bedrijf leidt. “Die bedrijfsfilms werden op de website geplaatst of op beurzen vertoond.” Een voedingsbedrijf maakte bijvoorbeeld een film over zijn productieproces. “Die markt is helemaal opengebroken”, stelt Barbara Dejonghe vast. Ze volgde een audiovisuele opleiding aan de Erasmus Hogeschool en is creatief en technisch directeur van Clementine. Als freelanceregisseur bij de VRT leerde ze tussen 2007 en 2009 de knepen van het vak. “Bedrijven hebben veel meer kanalen voor de verspreiding van informatie. Vooral Facebook, Instagram en LinkedIn zijn belangrijk. Toen Facebook in 2014 startte met bedrijfsadvertenties via videokanalen kwam onze markt enorm in beweging. Informatie werd veel toegankelijker. Toen we in 2012 met Clementine startten, geloofden we in de kracht van bedrijfsverhalen via video. Maar al die veranderingen hebben we niet zien aankomen.”
Meer concurrentie
De grondige wijzigingen op de videomarkt zijn voor de onderneming zowel een zegen als een uitdaging. Bedrijven willen hun identiteit steeds vaker met video versterken op sociale media. “We produceren en monteren daarom ook anders dan vroeger”, zegt Hannelore Dejonghe (38). De derde zus heeft geen leidende functie bij Clementine, maar behandelt onder meer een belangrijke klant als Westtoer, het toeristische orgaan van West-Vlaanderen. “We passen het formaat en de lengte van de film aan een specifiek medium aan. De korte fragmenten zal je op Instagram en TikTok zien. Op de website van de bedrijven vind je de volledige bedrijfsfilm.”
De film wordt wel steeds korter. “In 2012 was een bedrijfsfilm van vijftien minuten heel gebruikelijk”, herinnert Barbara Dejonghe zich. “Vandaag is dat maximaal drie minuten. Wij kozen weliswaar altijd al voor de korte aanpak. Een goed beeld kan bijzonder veel zeggen.”
De fulminante groei van nieuwe sociale kanalen heeft ook nadelen. Filmproductie werd technisch veel gemakkelijker en nieuwe technieken maken de productie goedkoper. “Productiehuizen, vaak eenmanszaken, schieten als paddenstoelen uit de grond”, merkt Barbara Dejonghe. “Soms is dat een nadeel, zeker als klanten de prijzen willen vergelijken. Maar je moet weten hoe je een sterk onderhoudende video maakt. Een goed verhaal maken blijft een ambacht.”
Digitalisering door corona
De vrij lage, maar solide balanscijfers van de bv Clementine duiden erop dat het bedrijf geenszins kreunt onder de prijsdruk. Enkel het coronajaar 2020 vertekende even de groei, omdat de productie maandenlang stillag. De onderneming nestelt zich in het tussensegment. Clementine goochelt niet met de enorme budgetten van de grote productiehuizen en houdt tevens de boot van de kleine spelers af. De buitenwereld smaakt het geleverde werk. Clementine won prijzen op het Cannes Corporate Media & TV Awards Festival, dat de beste bedrijfsfilms van de wereld bekroont. Clementine won de Gouden Dolfijn met een bedrijfsfilm over Bellewaerde. “Bellewaerde is een van onze trouwe klanten”, duidt Hannelore Dejonghe. “We hebben ons ingewerkt in wat het bedrijf doet. We denken mee. We hebben ook archiefmateriaal. Dat werkt heel efficiënt.”

Een belangrijke nieuwe klant is de Franse technologiegroep Devoteam. Clementine begon twee jaar geleden samen te werken met het Belgische filiaal. Sinds ruim een jaar levert het ook diensten aan de hoofdzetel in Parijs. “Ook dat is deels het gevolg van corona”, duidt Lieselot Dejonghe. “Corona leidde tot een versnelde digitalisering bij bedrijven. Videofilms groeien mee. Zeker voor interne communicatie worden meer video’s gemaakt. Films zijn een goed alternatief voor fysieke evenementen. Ook vergaderen kan nu grotendeels digitaal. Wij zijn gevestigd in Roeselare, niet meteen het centrum voor de videoproductie in België. Vóór corona lieten grote bedrijven zich daar nog door afschrikken. Maar alles kan nu digitaal.”
Lange dagen
Dat twee zussen een videobedrijf leiden, is niet zo vanzelfsprekend in de sector. “Het is een vrij mannelijke wereld”, vindt Barbara Dejonghe. “Vooral de technici zijn mannen. Een set draaien betekent lange dagen maken. Je bent veertien uur per dag aan het werk. In combinatie met mijn gezin is dat niet gemakkelijk.” Elke zus heeft drie kinderen.
Maar de keuze voor het ondernemerschap was bijna vanzelfsprekend voor de drie. Hun vader, de West-Vlaamse entrepreneur Herwig Dejonghe, stond mee aan de wieg van Greenyard, de beursgenoteerde groente- en fruitgroep. Herwig Dejonghe is de hoofdaandeelhouder van Antarctic Foods Aquitaine, een groenteverwerker bij Bordeaux. “Pa was zeker de motiverende factor”, zegt Lieselot Dejonghe. “Als iemand wil ondernemen, kijken veel gezinnen in de eerste plaats naar de risico’s. ‘Dit kan gebeuren. Dat kan gebeuren.’ Vader zei: ‘Spring maar. Dóén. Niet twijfelen. Falen mag, het is geen schande.'”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier