ECHTE SEIZOENEN, A.U.B.

Interwheels, specialist in banden en wielen voor tractoren, smeekt de weergoden de seizoenen in ere te houden.

Van een dorpse hoefsmid naar een middelgrote groothandelaar, gespecialiseerd in wielen en banden voor de landbouwsector. Dat traject bewandelde de bvba Interwheels de voorbije halve eeuw. Het bedrijf uit Dendermonde verdeelt hoofdzakelijk producten van onbekende, maar daarom geen kleine producenten. “We zijn meestal exclusief importeur van minder gekende maar tamelijk grote bedrijven”, duidt zaakvoerder Peter Mol. Interwheels werkt hoofdzakelijk met de merken Alliance (Israël), Lassa (Turkije), Taurus (Hongarije), Voltyre (Rusland), of Tianjin Tianlia (China). Daarnaast beschikt het bedrijf sinds vier jaar over een private label, onder de naam Stone. Het eigen merk is reeds goed voor een tiende van de omzet, die vorig jaar 400 miljoen bedroeg, gemaakt door 30 werknemers. Tachtig procent van die omzet bestaat uit wielen en banden voor de landbouwsector. Als groothandelaar levert Interwheels steeds aan dealers, nooit aan de eindverbruiker. Een derde van de omzet is eigen productie. Interwheels specialiseerde zich in kleinere series, met gemiddelde orders van tien tot honderd stuks. De productie in huis is assemblage op maat, zoals het monteren van banden op wielen. De eindverbruiker moet ze dan nog enkel op het landbouwvoertuig plaatsen.

In de jaren vijftig start Pieter Krijn Mol in het Zeelandse Goes een hoefsmidse. Door de mechanisatie in de landbouw diversifieert het bedrijf naar wielen voor tractoren. Een gepatenteerd universeel sluitsysteem voor kooiwielen laat het bedrijf de volgende twintig jaar floreren. In 1976 richt zoon Peter Mol in België een zusterbedrijf op. Ook het bedrijf in Nederland, Molcon, is nog steeds actief. Drie familieleden, waaronder Peter Mol, hebben elk een derde van de aandelen in de twee bedrijven. “De kooiwielen worden nog sporadisch gebruikt”, noteert Peter Mol. “Maar onze kracht is de specialisatie in allerlei tractorwielen. Met onze kleine series zitten we dicht op de markt en zijn we heel flexibel”. 60 % van de productie wordt geëxporteerd, naar Duitsland, Frankrijk en Nederland. De stijgende export compenseert het dalend aantal boeren in eigen land. Het bedrijf heeft wél last van wispelturig weer. “Voor ons is slecht weer een droom. Alleen moet dat in de herfst en de lente zijn. Wij hebben graag dat de seizoenen zichzelf een beetje respecteren”.

PETER MOL (INTERWHEELS) Wij hebben graag dat de seizoenen zichzelf een beetje respecteren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content