Dommel.com houdt telecomreuzen wakker
In Leuven zoeken voormalige UPC-klanten naar een goedkoop alternatief voor Telenet. Dommel.com komt met een nieuwe formule op het juiste moment.
Deze week levert de Limburgse internetprovider dommel. com zijn eerste Cityconnect Lite-abonnementen op: internetten tegen 24 megabit per seconde voor 13,99 euro per maand, 15 gigabyte downloadvolume inbegrepen. Dat is een derde van wat Belgacom of Telenet aanrekenen voor dezelfde dienst. Hoe doet dommel.com dat? En wie is dat eigenlijk, dommel.com? “De mensen staan inderdaad wantrouwig tegenover die prijs. Ze vragen zich af of ons aanbod wel serieus kan zijn”, zegt Bart Dom (30), de co-gedelegeerd bestuurder en operations manager van Schedom, de naamloze vennootschap achter dommel.com.
Naar eigen zeggen beheert het bedrijf zo’n 20.000 ADSL-klanten en zo’n 15.000 domeinnamen. Vakantie is er al een paar jaar niet meer bij voor Bart Dom en Sandra Schevernels, de andere helft van Schedom. Ze hebben twee dochtertjes, maar een internetprovider is een volcontinu bedrijf.
Bart Dom studeerde drie jaar geneeskunde, Sandra Schevernels is accountant van opleiding. Ze leerden het vak bij Eunet, de eerste Belgische internetprovider. In 1998 begonnen ze voor eigen rekening. Niet in internettoegang, maar in hosting van websites, met 100.000 frank en een zelf in elkaar gestoken server bij een kleine provider in de VS. Het tweetal arbitreerde tussen de hoge Europese prijzen en de lage Amerikaanse kosten. “Wij vonden dat de klanten van toenmalige internetproviders weinig kregen voor veel geld”, lacht Sandra Schevernels. “Op een gegeven moment waren we de grootste hoster in België. Toen Telenet vier jaar geleden zijn hostingactiviteit verkocht, kwamen ze bij ons aankloppen of we geen interesse hadden”, zegt Dom.
Hosting en het beheer van domeinnamen was voor dommel.com van bij het begin een internationale business. Dommel. com legde daar de basis voor zijn huidige klandizie: gesofistikeerde, zware gebruikers, vaak informatici. In 2005 besloten Bart Dom en Sandra Schevernels dat de hostingprijzen mettertijd in elkaar zouden storten en dat het verstandig was om er internettoegang bij te nemen.
Wat we zelf doen, doen we beter
Hoe zien de kosten van zo’n internetprovider eruit? Hoe kan hij aan een prijs van 14,99 euro per maand geraken (13,99 euro met domiciliëring), terwijl Belgacom 41,75 euro vraagt en Telenet 42,91 euro? Dommel.com biedt zijn Cityconnect Lite voorlopig alleen in het centrum van Leuven aan, vanuit de Belgacomcentrale aan de Vismarkt. Op korte termijn komt ook een centrale in Kessel-Lo en in Sint-Truiden op stroom. Dat is gezond zaken doen.
Alternatieve internetproviders hebben vandaag twee opties. Ze kunnen een internetdienst van Belgacom onder eigen merk verkopen. Dat vergt relatief weinig investeringen en ze kunnen de dienst direct bijna overal in België aanbieden. De andere optie is om de telefoonlijn van Belgacom te huren en zelf in de internetdienst te voorzien, ‘ontbundeling van de lokale toegangslijn’ in het vakjargon. Dat is nu wat Schedom voor zijn Cityconnectdienst doet. Schedom moet daarvoor in de lokale centrale van Belgacom eigen apparatuur plaatsen, zogenaamde DSLAM’s (Digital Sub-scriber Line Access Multiplexers). Daarop worden de inkomende lokale toegangslijnen aangesloten. “Een investering van ongeveer 100.000 euro per lokale centrale”, zegt Bart Dom. “Wij denken dat geld in twee jaar terug te verdienen.”
Tot nu toe aarzelden alternatieve operatoren om zulke investeringen te doen. De ontbundelingstarieven van Belgacom waren bij de duurste in Europa, hoewel het BIPT ze reguleert. In juli is een reeks van die tarieven aanzienlijk verlaagd, precies om de alternatieve providers tot investeren aan te zetten. Daar profiteert Schedom nu van.
Omdat Schedom zijn eigen DSLAM’s heeft, kan het ook zijn eigen technologie gebruiken op de toegangslijn. Daarom levert het ook ADSL2+-verbindingen, die tot 24 megabit per seconde gaan, vier keer sneller dan wat Belgacom nu verkoopt.
De kleine lettertjes van Belgacom
Het internetabonnement van 13,99 euro bij dommel.com veronderstelt wel dat de abonnees bovenop hun internet nog altijd minstens een Discovery Line van Belgacom aanhouden. Dat kost hun 6,85 euro per maand. Zonder dat abonnement zou Belgacom de huur voor de volledige toegangslijn mogen aanrekenen, 11,24 euro per maand, btw inclusief. “Met een Discovery Line van Belgacom zijn onze klanten goedkoper af dan zonder”, zegt Bart Dom.
“Gemakkelijk 85 % van wat de klant ons betaalt buiten btw, komt uiteindelijk bij Belgacom terecht”, zegt Bart Dom. Schedom betaalde ruim 16.000 euro voor de zes kabels van 20 meter die de racks in Leuven met de apparatuur van Belgacom verbinden. “Schandalig veel, maar vóór juli betaalde je nog 28.000 euro”, zegt Dom. Zestig meter glasvezel binnen de colocatieruimte van Belgacom kostte 9000 euro, de elektriciteitsaanleg 7000 euro. Schedom gebruikt het glasvezelnet van B-Telecom (de Belgische spoorwegen) om zijn trafiek naar het Belgische internetknooppunt Bnix te krijgen. Maar het wil verbindingen tussen de lokale centrales om die trafiek te groeperen. “Je verkoopt dan aan je klanten 24 megabit per seconde, maar de grootste pijp die Belgacom aan jou wil verkopen is 155 megabit per seconde, terwijl Belgacom zelf al drie jaar gigabits-ethernetverbindingen (1000 megabit per seconde) levert aan zijn eigen bedrijfsklanten”, klaagt Bart Dom. Overigens kost een 155mbps-verbinding ook al weer zo’n 700 euro voor vijf kilometer en 2300 euro voor zeven tot acht kilometer. Per maand.
Bezettingsgraad is cruciaal
Schedom zit in volle expansie met zijn twee vestigingen, de hoofdzetel in Landen en een kleurige nieuwbouw langs de Steenweg in Diepenbeek, waar de Ciscotelefoons nog in de verpakking staan.
Net als voor Ryanair is de bezettingsgraad van een low cost service provider cruciaal. Dommel.com heeft al meer dan 300 bestellingen binnen voor de CityConnect in Leuven alleen. “We verwachten dat onze 894 poorten in Leuven de volgende maand uitverkocht zullen zijn”, zegt Bart Dom. Onder meer de verbruikslimiet van 12 gigabyte bij Telenet doet een aantal voormalige abonnees van UPC – door Telenet overgenomen – naar alternatieven uitkijken.
Zelf servers in elkaar steken doen ze bij dommel.com al lang niet meer. “Wij draaien op A-merken”, zegt Bart Dom. De DSLAM’s komen van Alcatel, de zes netwerkrouters, die elk zo’n 160.000 kosten, zijn Junipers. De administratie en de orderbehandeling zijn helemaal geautomatiseerd. Klanten bestellen via internet. Menselijke tussenkomst is maar nodig in die 10 % van de gevallen waarin de klant de procedure niet volgt.
“We hebben het nooit te groot gezien. We zijn met één server gestart en gegroeid met een server tegelijk”, zegt Sandra Schevernels. Schedom heeft geen bankschuld. Wat er aan schuld is, is leverancierskrediet. En ondanks de lage liquiditeitsgraad van 0,7 heeft Schedom een mooie betalingshistoriek en zelfs een becijferd kredietadvies bij Graydon. Desalniettemin zit de groei er nu fel in. In het afgelopen jaar ging de omzet maal twee tot ongeveer 2,1 miljoen euro. “Dit jaar rekenen we opnieuw op een verdubbeling.”
Overboekingsratio
“Er wordt in België zelden over gesproken, maar bepalend voor de kwaliteit van een verbinding is de overboekingsratio, de beschikbare capaciteit tegenover het aantal abonnees. Bij een aantal Nederlandse providers staat dit – omdat de regulator het verplicht – op de website en betaal je méér voor een betere overboekingsratio.”
KPN hanteert overboekingsratio’s van 1 op 20 tot 1 op 40, wat betekent dat je de verbinding tussen de KPN-centrale en het internet met 20 tot 40 andere gebruikers deelt, waarbij KPN ervan uitgaat dat er voldoende ruimte is omdat niet iedereen tegelijk surft. Overbelasting vertaalt zich in tragere verbindingen, lagere gesprekskwaliteit bij VOIP en zelfs in veranderingen van IP-adres, waardoor gamers plots uit spellen als World of Warcraft gegooid worden. “Wij werken met een overboekingsratio van 1 op 8, terwijl sommigen in de Belgische markt gaan tot 1 op 80”, zegt Bart Dom.
Door die kwaliteit kent dommel.com weinig klantenverloop. Het bedrijfje maakt ook geen reclame. “Wij groeien door referenties van klanten”, zegt Sandra Schevernels. Dat groeimodel past ook beter bij de manier waarop Belgacom met de voeten sleept om zijn concurrenten te bedienen. “Installatie van een DSLAM kan je elke alternerende woensdag bij Belgacom aanvragen met een fax tussen negen en twaalf. Vervolgens heeft Belgacom twee maanden nodig om de elektriciteit te voorzien”, zegt Bart Dom. Massale vraag, zoals Scarlet en Tele2 die in het verleden hebben uitgelokt, spoort lastig met zulke praktijken.
Schedom zou ook best Belgacom TV willen leveren aan zijn klanten. “Vandaag is Belgacom TV een schoolvoorbeeld van koppelverkoop”, foetert Bart Dom. “Bij de lancering zwoer Belgacom nog dat het technisch onmogelijk was voor alternatieve operatoren om Belgacom TV te leveren. Ondertussen durft men al toegeven dat het een kwestie is van vijf minuten politieke wil.”
Op termijn wil Schedom uitbreiden naar andere steden – de naam Mechelen valt – maar op een doordachte manier. “Uitbreiding is op korte termijn voorzien, maar eerst moet dit project in Leuven, Kessel-Lo en Sint-Truiden rendabel zijn”, aldus Sandra Schevernels. (T)
Door Bruno Leijnse/Foto Thomas De Boever
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier