DISKRETE VERRUIMER

Wie Benetton zegt, denkt aan kleurrijke, jonge kleding en aan de al even kleurrijke topman Luciano Benetton. Een onvolledig beeld, want de familiale groep (onder de koepel Edizione Holding) staat voor meer dan alleen maar kleding, en achter Luciano, mister outside, staan nog twee broers en een zus Gilberto, Carlo en Giuliana en ook reeds enkele tweede-generatie-Benettons die het imperium mee bestieren.

De jongste tijd duiken geruchten op over onenigheid in de familie : tegenvallende resultaten in de kleding-business (door al te controversiële reklamecampagnes ?) en juridische disputen met verkoopkantoren en franchisehouders in diverse landen maken dat het Benetton-plaatje niet meer zo rooskleurig oogt en dat Luciano naar verluidt verwijten te slikken krijgt van de andere familieleden.

De man die de groepsstrategie bepaalt en de (door analisten en investeerders in vraag gestelde) diversifikatie vanaf de jaren tachtig heeft uitgestippeld, is Gilberto Benetton (54 j.). Hij was ook het brein achter de enkele maanden oude overeenkomst voor de grootwarenhuisaktiviteiten met die andere Italiaanse topondernemer Leonardo Del Vecchio (van brillenfabrikant Luxottica). Begin dit jaar kochten de Benettons en Del Vecchio samen de GS- en Autogrill-ketens (snelwegrestaurants en -winkels) van de Italiaanse overheid. En enkele weken later ook het Euromercato-net van Silvio Berlusconi : samen 560 supermarkten, goed voor een bedrag van 34 miljard frank.

Gilberto’s werkplek is het schitterende familielandgoed in het Noorditaliaanse Ponzano Veneto, het knooppunt van het Benetton-imperium. Gilberto, gehuwd en vader van twee kinderen, is de sluitsteen van het Benetton-systeem : hij staat aan het hoofd van de commanditaire vennootschap Ragione, de “kluis” van de familie, met daarin de belangen van de drie broers en hun zus in de overkoepelende Edizione Holding, waarvan hij voorzitter is. Na Luciano is hij ook de nummer twee van de Benetton Groep. En hij is voorzitter van Sportsystem, zijn eigen schepping. Als gepassioneerd sportliefhebber heeft hij de familie in deze sektor willen lanceren. Hiervoor richtte hij het Formule 1-team op en verwierf hij Nordica en Kastle (skischoenen en -latten), Prince (tennisrackets) en Rollerblade (rolschaatsen, recentelijk van de hand gedaan). Hij is het ook die de firma in de jaren tachtig in de financiële aktiviteiten introduceerde om er al snel van terug te keren : “We hebben ons toen op glad ijs begeven, ” erkent hij vandaag.

Meer nog dan zijn oudere broer inkarneert hij de traditionele ondernemingsgeest van het Italiaanse noorden.

GILBERTO BENETTON Het diskrete brein achter de diversifikatiestrategie van de groep.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content