DIRECT MARKETING. SAMEN STERK

Eind deze maand wordt Jacques Bouché direkteur van de European Direct Marketing Association, kortweg de EDMA, die in 1976 werd opgericht en vandaag pakweg 600 leden telt. Entoesiast vertelt hij dat hij die vereniging nieuw leven wil inblazen, het aantal leden aanzienlijk wil opdrijven “mijn doel is het ronde getal van 1000 leden” en vooral de kwaliteitsnormen inzake direct marketing in Europa hoger wil stellen.

Ondanks zijn relatief jonge leefijd hij is pas 35 heeft hij al heel wat funkties bekleed. In 1984, met een diploma van licentiaat ekonomie op zak, werd de veeltalige Jacques Bouché direkteur bij Sun International Services. Hij bezocht in die funktie bijna alle door deze touroperator aangeboden bestemmingen.

Hij was nauwelijks een jaar in de sektor bedrijvig, toen hij in 1985 assistent werd van de PR-verantwoordelijke van de Fédération Universelle des Associations d’Agents de Voyages (FUAAV) of de wereldfederatie van verenigingen voor reisagenten. Hij kreeg de verantwoordelijkheid voor de promotie in niet minder dan 83 landen van het World Travel Service Program, een pakket met financiële produkten en waarborgen voor reserveringen ten behoeve van de reiziger. Met die eerste ervaring op zak voelde hij zich voldoende sterk om de taak van advizeur voor financiële en institutionele kommunikatie op zich te nemen, een funktie die hem werd werd door het kommunikatie-agentschap Burson-Marsteller.

In juli 1988 keerde hij terug naar de FUAAV die op dat ogenblik met enorme financiële problemen kampte wegens het verlies van haar voornaamste sponsor. “Men vroeg me als zelfstandige een kleine vennootschap voor public relations op te richten. Dat werd JJB Travcom, ” vertelt Jacques Bouché. “Van daaruit kon ik tijdelijk de funktie van sekretaris-generaal van de FUAAV bekleden, haar zetel in Brussel sluiten en naar Monaco overbrengen. “

Dat was in januari 1989. Intussen was Bouché gehuwd en volgde hij deFUAAV dus niet naar haar nieuwe adres. “Ik ben uit die funktie gestapt om deel te nemen aan een eksamen georganizeerd door de Nationale Delcrederedienst. ” Hij werkte er drie jaar lang in de afdeling langlopende kredieten en was er belast met het inschatten van de risico’s verbonden aan kredietverzekeringen voor de uitvoer. Daarna nam hij opnieuw JJB Travcom in handen en werd raadsman en lobbyist bij de Europese instellingen, vooral voor de toeristische sektor. Ondertussen vond hij nog de tijd om een speciale licentie Europees en internationaal recht te behalen aan de VUB en een master’s degree internationale politiek aan de ULB. De jongste twee jaar was Jacques Bouché verbindings- en promotieagent van de in Brussel gevestigde Internationale Organizatie voor Migratie (IOM). Aan de vooravond van zijn aantreden bij de EDMA, de zoveelste stap in z’n loopbaan, kommentarieert Jacques Bouché : “Vandaag moeten de jongeren zich flexibel tonen en niet bang zijn om van job te veranderen als hen daartoe de gelegenheid wordt geboden. “

JACQUES BOUCHÉ (EDMA) De Europese Direct Marketing-vereniging nieuw leven inblazen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content