DIGITALE UITGEVERS

Een tijdschrift uitgeven op cd-rom ? Misschien een idee voor het ter ziele gegane Nieuw Wereld Tijdschrift (NWT). Area Productions zet de stap.

Sinds anderhalve maand geven Koen Hoebeek (27 j.) en zijn twee vennoten van het bedrijfje Area Productions in Kapelle-op-den-Bos het filmmagazine van de bioscoopgroep Kinepolis uit op een cd-schijfje van 670 megabyte. Hun oplage : 20.000 exemplaren. Elke schijf kost 180 frank en bevat een 40-tal minuten filmfragmenten van de nieuwste bioscoopprenten, een tweetal uren bespreking van Roel Van Bambost en talloze foto’s en teksten.

Ieder schijfje wordt op maandbasis verspreid en verkocht in de Kinepolis-vestigingen en krantenwinkels. Wie een pc met een 486DX- of Pentiumprocessor, minstens 8 megabyte RAM, een geluidskaart, een cd-rom-eenheid en Windows 3.1 of een recentere besturingssoftware bezit, kan in dit digitale filmtijdschrift “grasduinen”.

Area Productions sloot met Kinepolis een akkoord af voor de distributie en promotie van het filmmagazine, maar heeft voor het overige het hele productieproces in eigen handen. “Elke maand duiken we met Roel Van Bambost ( nvdrLaurence Piraux voor de Franstaligen) de opnamestudio in en wordt alle montagewerk gedaan”, aldus Koen Hoebeek. Hij schat de maandelijkse aanmaakkosten voor het filmmagazine op 1 miljoen frank.

“We financieren op dit ogenblik alles zelf.” Uit de verkoop en straks ook uit sponsoring en reclame hoopt hij de investeringen terug te winnen en voldoende inkomsten te genereren. “We hebben besprekingen lopen met de reclameregie RMB en een aantal bedrijven die geïnteresseerd zijn om advertenties te plaatsen. Met deze film-cd-rom hebben we een medium in handen dat even interactief is als het Internet en veel sneller.”

Volgens Koen Hoebeek is het uitgeven van tijdschriften op cd-roms, en dit over om het even welk onderwerp, een opkomende trend. Area Productions werd zo’n drie jaar geleden opgericht en legde zich van meet af aan toe op multimediatoepassingen op cd-rom. Een aantal eigen producties wordt op de markt gecommercialiseerd via boekhandels en uitgeverijen. Zo werd een jaar geleden het educatief product “Taaltalent” op de markt gebracht. Ook in de promotiesfeer deed de jonge multimediafirma ervaring op. Een jaar geleden plaatste Area Productions de spelletjes op computerdiskettes die als promotie bij wafelpakketten van Leo en limonadeflessen van Parasol werden verdeeld.

Vorig jaar werd een omzet gehaald van 6 miljoen frank, dit jaar wordt gemikt op 9 miljoen. “We zitten op een break-evenpunt met een klein beetje winst”, aldus Koen Hoebeek. Naast zijn twee zaakvoerders-collega’s, allen informatici of met een technische achtergrond, is er nog één voltijdse medewerker en wordt eerstdaags een vijfde persoon aangeworven. “Jawel, je kan ons een uitgever van tijdschriften noemen”, knikt de 27-jarige multimedia-ondernemer. Maar of hij met zijn bedrijf straks de klassieke uitgeversgroepen concurrentie zal aandoen, valt af te wachten. Koen Hoebeek : “In de krantenwinkels zijn in oktober en november een 8000-tal cd-roms verspreid. In sommige winkels zijn we al uitverkocht. Ik heb er goede hoop op.”

KOEN HOEBEEK (AREA PRODUCTIONS) Tijdschriften op cd-rom worden een trend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content