DENDERMONDE. DE REKONVERSIE
In ’93 ontwierpen Jo en Ben Caudron modieuze dameskleding. Anno ’95 surfen ze op het Internet. Rekonversie nieuwe stijl.
Een tweetal jaren terug waren de gebroeders Jo (26 j.) en Ben Caudron (29 j.) nog in “snit en naad”. Hun bedrijfje in Dendermonde, NKO, heette toen voluit Nieuwe Kleding Ontwerp. “We brachten damesmerken op de markt, ” herinnert zich Jo, die een marketingopleiding in konfektie achter de rug had. “Twee seizoenen lang hielden we dit vol. ” Maar toen kwam de switch.
Begin ’94 stootten Jo en Ben Caudron alles af met betrekking tot konfektie. “Vandaag heet ons produkt The Reference, ” zeggen ze. “Ons aktiviteitenveld is nu : Internet. ” Het klinkt als de Beloofde Markt. Is dit wereldwijde computernet de laatste strohalm voor elke ondernemer die het in z’n sektor voor bekeken houdt ?
“We waren al in ’93 aktief met een BBS of bulletin board (nvdr – een soort elektronisch prikbord), ” precizeert Jo Caudron. “Hiermee wilden we trendgevoelige informatie over de textielbranche verspreiden. ” Een publieke toegang tot het Internet bestond toen nog niet in België. Dus zochten de Caudrons toegang tot het commerciële netwerk Compuserve. Maar het werd een ontnuchtering. Jo : “Onze sektor bleek een heel konservatief milieu. Ach, waarschijnlijk gold net hetzelfde in elke andere branche. “
De introduktie van InNet een commerciële aanbieder van toegang tot het Internet begin ’94 op de Belgische markt was voor beiden het sein om over te schakelen. “We gingen 6 maanden lang studeren, ” zegt Ben Caudron, toen nog wetenschappelijk medewerker sociologie aan de Universiteit Gent. “Op konnektiviteit en exploratie van het Net. ” Ze brachten een freeware-gids gratis software uit over het hoe, wat, waar en waarom van Internet en verspreidden dit op Compuserve. “Een voltreffer, ” aldus Ben Caudron, “want tot op vandaag verdeelt een Belgische uitgeverij deze diskette nog steeds bij z’n handboeken. “
“Eigenlijk kwam er tot eind vorig jaar nauwelijks geld binnen, ” merkt Jo Caudron op. Maar sinds enkele maanden lijkt hun Internet-markt, in België, aan te trekken. “We geven enerzijds opleidingen, seminaries en advies, ” somt Jo op. “Bekende klanten waren hier De Financieel-Ekonomische Tijd, De Standaard en VTM. ” De Tijd levert sinds kort zijn krantennieuws on-line op het Net. Jo Caudron : “We advizeerden hen inzake cybermarketing, want publiceren op het Internet vergt een totaal andere aanpak dan in de gedrukte media. “
“Anderzijds verkopen we produkten, ” vult Ben Caudron aan. “Eén ervan is The Roadmap, een soort informatiefilter waarmee via een lijst van trefwoorden specifieke informatie op Internet kan worden opgezocht. “
De drempel naar Internet verlaagt. “Eén uur op Internet is tegenwoordig goedkoper dan één uur op café zitten, ” vergelijkt Ben. Dit brengt gevaren mee. Jo en Ben pleiten voor een professionalizering van de Internet-omgeving. “Te veel Belgische managers zwaaien vandaag met hun chequeboekje om zo snel mogelijk op het Net te komen en geraken nadien gedesillusioneerd. Voornamelijk door onwetendheid. Ze beseffen niet dat je op het Net even grote fouten kan maken als op de klassieke markt. “
JO CAUDRON (THE REFERENCE) “Een uurtje op Internet is goedkoper dan een uur op cafézitten. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier