Delhaize: “Filantropie zit in onze genen”
Ook ondernemingen doen meer en meer aan filantropie. Een van de opgemerkte nieuwe bedrijfsfondsen is het Fonds Delhaize Group dat vorig jaar werd opgericht. Het fonds trekt jaarlijks 150.000 euro uit om buurtprojecten te stimuleren.
“Delhaize vierde vorig jaar zijn 140ste verjaardag”, zegt Baudouin van der Straten Waillet, vicepresident public affairs van Delhaize. “Onze CEO Pierre-Olivier Beckers vond dat de onderneming bij die gelegenheid iets moest terug doen voor de maatschappij. Dat was de katalysator voor een aantal ideeën en dat leidde tot de oprichting van het Fonds Delhaize Group.”
De doelstelling is buurt- en dorpsbewoners in België dichter bij elkaar brengen. “Wij hebben 2500 winkels die geworteld zijn in de lokale gemeenschap”, zegt van der Straten Waillet. “Daarom willen wij projecten steunen die de samenhorigheid van de lokale gemeenschappen duurzaam en op de lange termijn versterken. Dat kan gaan om het bijeenbrengen van jongeren en ouderen, van mensen van verschillende afkomst of culturen, hulp aan bejaarden en alleenstaanden, of het creëren van ontmoetings- en uitwisselingsplaatsen.”
Vorig jaar installeerde Delhaize het bestuurscomité van het fonds, in maart werd een projectoproep gelanceerd. “We kregen bijna 250 dossiers. Eind deze maand maken we een definitieve selectie en op 1 oktober komt de jury samen.”
“Het is de bedoeling dat we jaarlijks dertig projecten ondersteunen met 5.000 euro. Op lokaal vlak kan je met die som al iets doen. Bovendien engageren we ons voor een termijn van minimum drie jaar. Ik denk dat dit nog maar het begin is en dat we na drie jaar eerder spreken over een uitbreiding en over de ondersteuning van projecten in de andere landen waar we actief zijn.”
Is 150.000 euro niet een beetje weinig? “Je mag niet vergeten dat het geld bovenop alle inspanningen van de operationele ondernemingen komt”, beklemtoont communicatiemanager Barbera Hoppenbrouwers. “Elke entiteit heeft zijn eigen activiteiten van filantropie en liefdadigheid. Met het Fonds voegen we daar een groepsdimensie aan toe.”
Delhaize publiceerde dit jaar voor het eerst een ‘corporate responsability report’. Daaruit blijkt dat naast Delhaize België vooral de Amerikaanse bedrijven Food Lion, Hannaford en Sweetbay een lange traditie van liefdadigheid hebben. Het totaalbedrag dat de groep en haar bedrijven in 2007 aan liefdadigheid uitgaf, wordt becijferd op 7,5 miljoen dollar. De onderneming heeft zich overigens geëngageerd om 0,025 % van de geraamde omzet op jaarbasis van elke operationele entiteit uit te geven aan filantropische projecten.
“Iedereen heeft nu de mond vol over corporate social responsability”, zegt van der Straten Waillet. “Maar eigenlijk zijn wij daar al 140 jaar mee bezig – alleen hebben we er nooit veel over gepraat. Het zit in onze genen. Maar nu wordt het integraal deel van de groepsstrategie. Steeds meer stakeholders, tot en met analisten en investeerders, kijken verder dan de financiële resultaten en willen weten wat je als onderneming buiten je business doet.”
Neigt dit niet naar paternalisme? “Wij zijn kruideniers en kruideniers zijn pragmatisch en hebben een doecultuur. Overigens, veel zaken die het leven van de mensen verbeterd hebben, zou men vandaag paternalistisch noemen. Vaak is het een alibi om niets te moeten doen.”
Delhaize besteedde het beheer van zijn bedrijfsfonds uit aan de Koning Boudewijnstichting. “We hadden snel begrepen dat wij niet de mensen en niet de knowhow hebben om zelf dergelijk fonds te beheren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier