‘De zachte sector is allesbehalve zacht’
Gezien zijn statuut van vzw is Solidariteit voor het Gezin (SVHG) een buitenbeentje in de Trends Business Tour. SVHG biedt een ruime waaier aan gezondheids- en welzijnsdiensten aan. “We stellen ons graag voor als een zorgbedrijf”, zegt adjunct-algemeendirecteur Pol Debrock. “We hebben een professionele structuur die de vergelijking met die van veel bedrijven kan doorstaan. We hebben meer dan 5000 werknemers. En dan spreek ik nog niet over onze honderden vrijwilligers.”
SVHG is actief in de sociale sector, die nogal vaak het predicaat ‘zacht’ krijgt. “Dat is een grote misvatting. Onze sector is allesbehalve zacht”, reageert Debrock. “Ook wij moeten vechten om onze cijfers te halen. Anders verliezen we ons bestaansrecht. Rendabiliteit is een voorwaarde om duurzaam te kunnen ondernemen. We hebben bouwplannen in Oostende (zorghotel), Lokeren (kinderdagverblijf) en Anderlecht (woonzorgcentrum), maar zonder een gezonde financiële structuur kunnen we niets doen.”
De wortels van het bedrijf, die reiken tot 1971, liggen in de gezins- en bejaardenhulp. Maar in de loop der jaren is SVHG uitgegroeid tot een organisatie met zes tentakels: welzijnszorg (gezins- en bejaardenzorg, poetshulp), gezondheidszorg (thuisverpleging), comfortzorg (schoonmaakhulp met dienstencheques), kinderzorg (onder andere kinderopvang en kinderzorg aan huis), woonzorg (eigen serviceflats en zorghotels, maaltijdendienst) en competentiezorg (opleidingscentrum). “We zijn de enige grote organisatie die al die aspecten onder één dak verzamelt”, zegt Pol Debrock.
In zijn visie zijn alle pijlers even belangrijk in de organisatie, maar naar personeel steken welzijnszorg, gezondheidszorg en comfortzorg er duidelijk bovenuit. Vooral de comfortzorg kende de voorbije jaren een opmerkelijke groei door het succes van de dienstencheques. “De voorbije elf maanden hebben we wekelijks 35 aanwervingen gedaan”, illustreert Debrock. Maar onder andere door de dalende werkloosheid is de instroom van nieuw schoonmaakpersoneel problematisch geworden.
Bij SVHG beseffen ze ten volle dat de medewerkers het belangrijkste bedrijfskapitaal van een zorgorganisatie zijn. De organisatie investeert dan ook volop in de opleiding en de bijscholing van haar personeel. Dat is niet vanzelfsprekend in een decentrale organisatie met nogal wat solitaire werkkrachten. SVHG zet daarom zwaar in op communicatie met de medewerkers. Een dik jaar geleden werd het voor die inspanningen beloond met het kwaliteitslabel ‘Investors in People’.
Groene plannen
Het management heeft ook aandacht voor de ecologische voetafdruk. Zo maken de schoonmaakhulpen gebruik van ecologisch verantwoorde producten en hebben alle medewerkers recht op gratis openbaar vervoer. Wie een bedrijfswagen heeft, krijgt een opleiding in veilig en zuinig rijden.
Met 600 dienstwagens heeft SVHG een behoorlijk wagenpark, dat om de vier jaar wordt vervangen. Ook daar trekt het de groene kaart. “Eind vorig jaar hebben we een dergelijke wissel gehad”, zegt Pol Debrock. Onder het motto ‘er zit elektriciteit in solidariteit’ was het de bedoeling volledig over te schakelen op elektrische wagens. Maar we hebben onze plannen noodgedwongen moeten uitstellen omdat er nog te weinig laadpalen zijn in ons land.”
DVT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier