De passies van Loris Azzaro

Je zou zweren dat deze rijzige man met zijn bleke huid, blonde haren en stalen blik uit het hoge noorden is komen overwaaien. Niets is minder waar ! Hij is van Italiaanse afkomst, en toont een grenzeloze liefde voor alles wat met de mediterrane cultuur en leefwereld te maken heeft. Wij maakten een afspraak in Parijs met de lieveling van de jetset ter gelegenheid van de lancering van Chrome, zijn nieuwe mannengeur.

TEKST : SUZANNE LAMBERTS

Elf uur. Laatste pasbeurt van een avondjurk voor Michèle Morgan, al jarenlang een goede vriendin. Daarop volgt een werklunch met het internationale marketingteam van Parfums Azzaro. De namiddag is volgeboekt met allerhande afspraken : leveranciers van stoffen, juwelen, accessoires voor een nieuwe modereeks, en een interview. Premièrevoorstelling in het theater met de Japanse invoerder van het merk…

Loris Azzaro, de gentleman van de Parijse beau monde, de ontwerper die verliefd is op zijn eigen creaties, leeft graag in sneltreinvaart en wil zijn passies met iedereen delen. Passie is wat hem destijds ook deed afzien van een loopbaan als leraar letterkunde in Toulouse en nadien in Tunesië (zijn geboorteland). Het was zijn knappe vrouw Michelle, toen nog model, die hem tot deze verrassende ommekeer verleidde. In 1956 startte het echtpaar een modehuis op in Tunesië, bijgestaan door een voortreffelijke plaatselijke naaister. Daar leerde Loris Azzaro de kneepjes van het vak en ondervond hij welke stoffen, snit en ‘extra’s’ een kledingstuk bijzonder maakten.

Ambitieus als hij was, trok hij in 1962 naar Parijs, vastbesloten om er naam te maken. Zijn supervrouwelijke, ietsje uitdagende stijl is ondertussen verfijnder geworden. Talloze sterren uit de toneel-, film- en showwereld gingen door de knieën : Edwige Feuillère, Raquel Welch, Marisa Berenson, Claudia Cardinale, Tina Turner, Sophia Loren, Michèle Morgan, Isabelle Adjani, Vanessa Paradis… Volgens de ontwerper is de lijst van de diva’s die hij nog niet heeft gekleed veel korter !

Het beslissende

succes zette de deus ex machina van de couturewereld aan het dromen over een geur die zijn huisstijl compleet zou maken. Zoals alle andere grote couturiers wou Loris Azzaro een eigen parfum als onderscheidend cachet voor zijn creaties. Al snel benaderden enkele grote bedrijven hem met de vraag zijn naam te willen verlenen aan een parfum dat aansloot bij zijn ontwerpen. Het idee sprak hem wel aan, maar hij dacht eerder in de richting van een mannengeur. Tussen 1975 en 1985 werkte hij samen met de beste neuzen. Zo werd in 1978 Azzaro pour Homme gelanceerd, een buitengewone eau de toilette die tot vandaag bij de toppers mag worden gerekend. Een paar jaar later kreeg deze kruidige cocktail van anijs- en houtgeuren zijn eigen scheer- en badlijn.

Loris Azzaro neemt bewust deel aan iedere fase van de ontwikkeling van een parfum. Hij bestudeert de testuitslagen en verdedigt zijn eigen mening en indrukken. “Het is deze voortdurende opvolging die het product zijn ziel verleent. Ik zou het niet kunnen verdragen dat er een geur zou worden gelanceerd met mijn naam zonder dat ik er iets van mezelf had ingelegd. Oh La La bijvoorbeeld, het sensuele, oosterse parfum voor vrouwen dat in 1993 op de markt kwam, moest voor mij iets hebben van een barok feest met vrolijke bloemen- en kruidennoten. Het resultaat voldoet precies aan mijn wensen. Het guitige Eau Belle is dan weer een speelse, frisse dochter van mij, en ik ben er net zo trots op.”

Nu kondigt

zich weer een nieuwe telg aan, die de mannelijke sensualiteit belooft te onderstrepen. Chrome is een verfijnde geur die veel meer met traditie dan met mode te maken heeft, een parfum vol herinneringen die beloften voor de toekomst inhoudt.

“Een teken van verstandhouding tussen twee mannen, tussen een vader en zijn zoon ; een knipoog naar de jongen die weldra een man zal zijn”. Zo wordt de nieuwe mannengeur van Loris Azzaro door het huis getypeerd, als een “geur voor alle generaties”.

Vergissingen zijn uitgesloten : hier wordt geen brug geslagen naar de androgyne mode. Dit is een echte mannengeur, waarvan de kracht en de onbuigzaamheid baden in een sfeer van licht en sereniteit. Citrusvruchten en muskus zijn duidelijk aanwezig, gevolgd door een golf van aquatische noten. De combinatie van thee en kostbare houtsoorten verlenen de geur zijn viriel karakter. De verpakking getuigt van een tijdloze eenvoud : een vierkant flacon met een ovaalachtige rand in een koele metaalkleur, afgewerkt met een keper op de dop.

De meester-couturier en parfumier blijft er eeuwig jong uitzien.

Chrome, een uitgesproken mannelijke geur, is klaar om generaties mannen in te palmen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content