DE MORGEN

Nationale-radioplannen

De Persgroep (uitgever van onder meer de kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws) heeft plannen om volgend jaar een nationaal radiostation op te starten. De radiozender zou de naam De Morgen FM meekrijgen en zich profileren als een Adult Rock & Pop-station. Belangrijkste pijlers worden nieuws (er zou medewerking komen vanuit de krantenredactie van De Morgen), herkenbare pop/rock en personality shows. Dat blijkt uit een voorbereidende studie die Trends kon inkijken.

Doelgroep van De Morgen FM wordt een jong, stedelijk publiek met een hoog opleidingsniveau het lezerspubliek van De Morgen. Met zijn uitgebreid nieuwsaanbod wil De Morgen FM een alternatief vormen voor Radio 1 ; op het gebied van muziekprogrammering wordt het station een rechtstreekse concurrent van Studio Brussel.

De Persgroep wil in een eerste fase enkele lokale radio’s opkopen. Daarnaast zal de uitgever via een franchisingformule andere lokale zenders trachten te overhalen om toe te treden tot de De Morgen FM-groep. Hierdoor zou De Morgen FM als een nationale radiozender kunnen opereren (waarbij slechts enkele keren per dag wordt “ontkoppeld” voor regionale uitzendingen). De programma’s zullen via satelliet vanuit één centraal punt worden doorgezonden naar de verschillende lokale zenders.

Omdat ketenvorming in Vlaanderen sinds 1990 (het zogenoemde decreet- Van Rompuy-Chevalier) verboden is, zullen de herkenningsjingles van De Morgen FM door de reclameregie worden geboekt als korte commercials (een systeem dat nu al wordt toegepast door de ongeveer zestig stations van Radio Contact).

Met zijn radioplannen wil De Persgroep anticiperen op een mogelijke wijziging van de mediawetgeving. Algemeen wordt verwacht dat een groot aantal van de 350 Vlaamse lokale radio’s in de nabije toekomst zal moeten verdwijnen. Meer en meer mediabedrijven willen dan ook zo vlug mogelijk marktaanwezigheid opeisen, zodat ze daarna in aanmerking kunnen komen voor een nationale of regionale radiovergunning. Zo kocht de Vlaamse Uitgeversmaatschappij ( Vum) zich via haar innovatieholding Sydes in in Radio Go (Gent) en Radio Antigoon (Antwerpen) ; Roularta Media Group bewerkt haar thuishaven West-Vlaanderen met Radio Kortrijk, Radio Zuid (Roeselare), Radio Noord (Brugge) en Radio Noordzee (Oostende).

Geen toeval natuurlijk, want de reclamebestedingen voor radio gaan in Vlaanderen nog altijd in stijgende lijn (+9,4 % in de periode januari-juli 1996 in vergelijking met dezelfde periode in 1995). Bovendien blijkt uit de vorige week bekendgemaakte Radioscan-studie van de onderzoeksbureaus Sobemap-Dimarso dat het marktaandeel van de lokale radio’s veel hoger is (18 %) dan tot nog toe werd aangenomen. Vooral bij het jongere publiek scoort de BRTN minder goed.

YVES DESMET (DE MORGEN) Kan er binnenkort ook naar De Morgen worden geluisterd ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content