De kracht van rood

Rood – kleur van de liefde, de passie, de verleiding… Na een periode van minimalistische mode, is de lippenstift weer helemaal de oude: vurig, zacht en glanzend. Al sinds mensenheugenis is het kleuren van de lippen het verleidingsmiddel bij uitstek. Vrouwelijker kan het niet.

Cleopatra‘s gezicht zou wit wegtrekken van jaloezie als ze het huidige lippenstiftgamma zou zien. Deze vrouw, wiens lippen bijna even beroemd zijn als haar neus, moest zich behelpen met rode oker en ijzeroxide. In de oudheid maakten vrouwen gebruik van een mengsel van fijngemalen aarde en olie. Pas in 1840 ontstond de eerste lippenstift met een echt cosmetische structuur: een crème van verse boter, bijenwas, alkannawortel en blauwe druif, ontdaan van het vruchtvlees. Vooral mannen gebruikten dit lippenrood om hun lippen beter te laten uitkomen tussen baard en snor.

In dezelfde periode creëerde de toen al bekende parfumeur Guerlain het eerste vloeibare lippenrood voor jonge meisjes uit gegoede families. Het was een lichte, doorschijnende make-up met rozenextracten. Tien jaar later deden de officinale vaseline en plantaardige oliën hun intrede.

In 1915 slaagde men erin allerlei kleuren in een iets vastere materie te gieten. Dat was het startsein voor de dolle jaren: vrouwen gingen zich meer emanciperen, haar en rokken werden korter. Het was de tijd van de kleine, knalrode hartvormige mond en de eerste echte lippenstift. Deze beroemde Rouge Baiser, een uitvinding van de apotheker Paul Baudecroux (1927), werd onsterfelijk door de vrouw met de hoofdband van de hand van ontwerper Gruau. Baudecroux werd op de voet gevolgd door Coco Chanel, la Grande Mademoiselle, die haar lippenstift verpakte in een elegant zwart etuitje met de twee verstrengelde – en al even onsterfelijke – C’s.

De economische crisis van de jaren dertig doofde het vuur. Men ontdekte echter een nieuwe, zachtere vorm van make-up: natuurlijke tinten voor de huid en tedere kleuren voor de lippen. In 1935 verschenen de eerste glanzende, zalfachtige, verfijnde lippenstiften met rozenparfum: pionier op dat vlak was Lancôme.

Toen volgden de oorlogsjaren. In die periode was lippenstift al even zeldzaam als zijden kousen!

Na de tweede wereldoorlog werd de filmsterrenmake-up van Max Factor dankzij Hollywood enorm populair. In diezelfde periode introduceerde Christian Dior zijn eerste collectie lippenstiften, helemaal in de lijn van zijn New Look. Hij kwam met twaalf kleurnuances op de markt, stuk voor stuk goed dekkend en met een mooie matte afwerking, helemaal in de stijl van de Amerikaanse sterren van het witte doek: Ava Gardner, Rita Hayworth, Bette Davis

In de jaren zestig kenden we de cultus van de zachte reeënogen en de pruilerige mond à la Brigitte Bardot. De lippenstift zat in de lift, en wel voor alle vrouwen, dankzij Gemey (een Amerikaan in Parijs) wiens collectie bekend stond om zijn prijs-kwaliteitverhouding.

Toen kwam de feministische beweging. Gedaan met verleiden! Het gezicht als uitdrukking van allerlei eisen: een donkere blik en buitengewoon bleke lippen. Lang leve de gloss – want het moest wel glanzen – van een weerschijnkleurige maar nooit plakkerige materie.

De jaren negentig zorgden voor een grote omwenteling. Lippenstift stond niet langer alleen in voor de kleur, maar kreeg er een hydraterende, verzachtende, verzorgende (vitamine E) en beschermende (UV-filter) functie bij. Sleutelwoorden waren comfort en duurzaamheid. Met het oog op die duurzaamheid, voegde men er speciale formules aan toe zodat de lippenstift zich nog beter aan de lippen zou hechten: poeders met een mat effect en vluchtige oliën. Deze lippenstiften garandeerden al acht uur trouwe dienst. Revolutionair op dit gebied waren de no transfert. Heel wat merken waagden de sprong in dit gat in de markt. De vrouwen hapten niet zo begerig toe als men had gehoopt: deze lippenstiften zonder vet boden te weinig comfort, plezier en glans…

Vanaf dat moment schieten de weerschijnkleurige, regenboogkleurige lippenstiften met gloss-effect als paddestoelen uit de grond. Interessant is de vondst van lippenrood in een doosje. Chanel geeft het goede voorbeeld met vier kleurnuances in één doosje. Meer dan ooit is de lippenstift het belangrijkste element van een verleidelijke make-up.

Suzanne Lamberts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content